Llegir: Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després

Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després

José Ramón Alcalá Mellado ,

University of Castilla-La Mancha, ES
About José Ramón
Professor of New Media Art at the Fine Arts Faculty, University of Castilla-La Mancha (UCLM).

Vicente Jarque Soriano

Universidad de Castilla-La Mancha, ES
About Vicente
Licenciado y Doctor en Bellas Artes por la Universidad de Valencia. Desde 2001, Profesor Titular de Estética en la Facultad de Bellas Artes de Cuenca.

L'art tecnològic, que sorgeix a les albors de la segona meitat del segle xx, va treballar activament en el programa de desmantellament dels paradigmes que van sustentar durant més de cinc segles les utopies pròpies de la vella cultura. Aquest nou art va prendre el relleu en la construcció i la gestió d'aquelles utopies que van desenvolupar per a la societat industrial les avantguardes artístiques durant la primera meitat del segle passat i les va reemplaçar per les de la societat digital-cibernètica. Situats ara en ple segle xxi, podem, per fi, abordar historiogràficament l'anàlisi del programa de les utopies en què ha col·laborat activament aquest art tecnològic.

Els autors del present treball posen la seva experiència en la teoria i la pràctica, i com a comissaris, gestors i docents de l'art i els nous mitjans, a fi de servir a la construcció d'aquesta necessària –però fins ara inexistent– anàlisi crítica i autocrítica. La distància i perspectiva que ara posseïm ens permet emprendre el treball necessari de valoració entorn del nivell i la transcendència d'aquestes utopies de l'art tecnològic, i també de la seva evolució i decadència o vigència actuals.

DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i13.1924
How to Cite: Mellado, J.R.A. & Soriano, V.J., (2013). Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després. Artnodes. (13). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i13.1924
Publicat a 01 Nov 2013.

• ePUB (ES)