Llegir: L'arxiu de música electroacústica llatinoamericana... deu anys després

L'arxiu de música electroacústica llatinoamericana... deu anys després

Ricardo Dal Farra

Concordia University - Canadá yCentro de Experimentación e Investigación en Artes Electrónicas (CEIARTE) de las Universidad Nacional de Tres de Febrero - Argentina, CA
About Ricardo

Datos del autor

Ricardo Dal Farra

Profesor del Departamento de Música y director asociado del Hexagram Centre for Research-Creation in Media Arts, Concordia University.

ricardo.dalfarra@concordia.ca

Concordia University

Music Department - GM500.07

1455 De Maisonneuve Blvd. West.

Montreal, QC - Canada H3G 1M8

Breve presentación curricular

Ricardo Dal Farra tiene un doctorado en artes por la UQAM. Es profesor del Departamento de Música y Director Asociado del Hexagram Centre for Research-Creation in Media Arts en Concordia University, Canadá; director fundador del Centro de Experimentación e Investigación en Artes Electrónicas (CEIArtE) de la Universidad Nacional de Tres de Febrero, Argentina; e investigador asociado del Music, Technology and Innovation Research Centre en De Montfort University, Inglaterra. Ha sido coordinador del programa nacional de educación en Comunicación Multimedial del Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Argentina; consultor senior del Centro Andino de Media Arts Amauta en Cusco, Perú; investigador en residencia de La Fondation Daniel Langlois, Canadá; y consultor e investigador para el proyecto Digi-Arts de la UNESCO, Francia.

Como compositor especializado en música electroacústica y artista multimedia sus obras han sido presentadas en más de 40 países. Grabaciones de su música aparecen en 20 ediciones internacionales (incluyendo Computer Music Journal y Leonardo Music Journal, publicadas por The MIT Press).

Balance-Unbalance, dedicado a buscar soluciones a la crisis ambiental a través del arte como catalizador; "arte! ? clima" con el Red Cross Climate Centre; y Understanding Visual Music, son algunos de los proyectos que dirige actualmente.

La creació musical amb mitjans electroacústics té una història llarga, interessant i prolífica a l'Amèrica Llatina. Molts dels compositors que han nascut o viscut a la regió van desenvolupar una destacada tasca en el camp de la música electroacústica, en alguns casos començant les seves activitats d'experimentació i creació fa cap a 60 anys. No obstant això, la possibilitat d'accedir a enregistraments i informació relativa a aquest àmbit ha estat sempre difícil, tant per a educadors, compositors, intèrprets, investigadors i estudiants com per al públic en general. En un esforç per a preservar, documentar i difondre almenys una part de la creació musical feta amb mitjans electroacústics per compositors nascuts a l'Amèrica Llatina, o clarament vinculats amb aquesta regió, es va crear un arxiu a la Fundació Daniel Langlois per a l'Art, la Ciència i la Tecnologia de Mont-real fa gairebé una dècada. Des de llavors és consultat àmpliament i ha facilitat la recuperació i el reconeixement de l'obra de compositors els treballs dels quals havien estat oblidats o perduts, i d'aquesta manera ha ajudat la memòria col·lectiva a valorar els assoliments i les dificultats dels qui ens van precedir, per a comprendre millor el present i pensar el nostre futur.

DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i13.2000
How to Cite: Dal Farra, R., (2013). L'arxiu de música electroacústica llatinoamericana... deu anys després. Artnodes. (13). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i13.2000
Publicat a 01 Nov 2013.

• ePUB (ES)