Llegir: De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i dis...

Sergio Martínez Luna

Universidad Carlos III de Madrid. Universidad Camilo José Cela de Madrid., ES
About Sergio

Doctor en Humanidades Universidad Carlos III de Madrid (2011).

Proyecto de Investigación financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (España) FFI2013-45659-R: Culturas Materiales, Culturas Epistémicas, Estándares, Procesos Cognitivos y Conocimiento. Universidad Autónoma de Madrid.

Profesor Retóricas de la Imagen. Master Teoría y Crítica de la Cultura, Universidad Carlos III de Madrid.

Profesor Universidad Camilo José Cela de Madrid. Facultad de Educación y Ciencias Sociales

Ha publicado artículos en revistas como Revista Internacional Imagen y Comunicación, Deforma, Revista Iberoamericana de Antropología (AIBR), Revista Laboratorio Artes Visuales (Universidad Federal de Brasil, Santa Maria), Revista Chilena de Antropología Visual, Estudios Visuales, SalonKriitk.

Ha publicado el libro Cultura y Visualidad. La Teoría de la Cultura y el Giro Visual. Madrid: Dykinson, 2013.

El debilitament de la separació moderna entre objectes, artefactes, actors humans i no humans genera qüestions relacionades amb la trobada entre materialitat, visualitat, maneres de fer, dins de contextos transdisciplinaris. L'article repassa una sèrie de conceptes, com els objectes epistèmics de Knorr Cetina, que reformulen des de les idees de co-constitució i relacionalitat l'estatut dels objectes, les imatges o les pràctiques. Es recorre al terme de règim estètic (Rancière) per entendre aquesta nova economia de trobada desregulada entre les diferències i les perspectives. Les iniciatives interdisciplinàries entre artistes, teòrics, antropòlegs, empresaris, científics, dins de plataformes cooperatives sovint segueixen ancorades en concepcions de creativitat dependents d'una noció d'agència humana, i d'ideologies de la propietat i l'autoria individual. L'article qüestiona l'eficàcia d'aquestes trobades si no prenen en consideració la transformació en les condicions del coneixement que implica un règim en el qual es multipliquen les articulacions entre entitats humanes i no humanes, entre materials, materialitat, imatges, cossos i artefactes. Des de les renovades exigències d'estranyament i des-universalització que suposa la trobada entre les diferències culturals, disciplinàries, fins i tot ontològiques, l'article convida a pensar noves formes de producció i posada en comú del coneixement.

DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i15.2546
How to Cite: Martínez Luna, S., (2015). De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines. Artnodes. (15). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i15.2546
Publicat a 19 Jun 2015.