Llegir: L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives

L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives

Diego Luna Delgado

Programa de doctorado en Filosofía Universidad de Sevilla, ES
About Diego

Profesor de Ciencias Sociales en Educación Secundaria. Licenciado en Historia del Arte, estudios que finalizó en la Universidad Complutense de Madrid, máster en Filosofía y Cultura Moderna y máster en Profesorado (MAES, especialidad Geografía e Historia) por la Universidad de Sevilla. Ha participado con ponencias en más de una docena de encuentros, seminarios y congresos nacionales e internacionales, varios de ellos celebrados en la Université Bordeaux-Montaigne de Burdeos, donde ha disfrutado de una estancia de investigación de tres meses. Es autor de una decena de artículos científicos, de varios capítulos de libro y del monográfico titulado ZAJ. Arte y política en la estética de lo cotidiano (Athenaica, 2015). Asimismo, ha desarrollado varios proyectos como artista, comisario de exposiciones y crítico de arte. Próximamente defenderá su tesis doctoral en filosofía sobre el trabajo del artista Antoni Muntadas.

La «convergència cultural» diagnosticada per Henry Jenkins planteja l'existència de certs textos construïts a través de diferents mitjans i manifestacions creatives, continguts els processos de configuració dels quals requeririen una atenció que superés qualsevol determinisme tecnològic. Aquest treball ofereix precisament una reflexió entorn de la naturalesa de l'experiència transmèdia a partir de l'anàlisi de tres conceptes amb els quals la seva propietat –la transmedialitat– compartiria context discursiu i, per tant, certes consonàncies semàntiques: la transestètica, com a perspectiva teòrica sorgida a partir de la dissolució de l'art en la resta d'esferes de la realitat social; la transmodernitat, com a etapa cultural que supera el relativisme postmodern; i la transpersonalitat, com a mètode psicològic d'autorealització. Per a això es recorre a alguns dels autors més destacats en cada cas (Jean Baudrillard, Rosa M. Rodríguez Magda i James Fadiman, respectivament), les principals idees dels quals són exposades de manera sintètica. Aquest procés desemboca en la constatació que el prefix trans- refereix en efecte una sèrie de transformacions esdevingudes en les últimes dècades en els àmbits de l'art, la cultura i la personalitat, que afecten directament la pràctica de l'experiència transmèdia. Tot això és canalitzat a través de cinc preguntes que obren noves vies possibles d'investigació.

DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i18.3050
How to Cite: Luna Delgado, D., (2016). L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives. Artnodes. (18). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i18.3050
Publicat a 21 Dec 2016.