Llegir: Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic

Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic

Domingo Sánchez-Mesa Martínez ,

Profesor titular de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada Universidad de Granada, ES
About Domingo

Catedrático de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Universidad de Granada (SP). Autor de artículos sobre culturas digitales e intermedialidad y editor de Literatura y Cibercultura (2004), es director del proyecto de investigación “Narrativas transmediales” (Nar-Trans, MINECO 2014-2017) así como coordinador del Máster en Nuevos Medios Interactivos y Periodismo Multimedia (UGR).

Espen Aarseth,

Catedrático Jefe del Center for Computer Game Research ITU (Copenhague) Editor jefe de Game Studies., DK
About Espen

Catedrático y jefe del Center for Computer Game Research de la ITU (Copenhague), además de editor jefe de Game Studies. Entre muchos otros textos influyentes es autor de Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature (1997) y actualmente dirige el importante proyecto Making Sense of Games (Beca Avanzada del Consejo Europeo de Investigación, 2016-2020).

Robert Pratten,

creador y productor, fundador y director general de Transmedia Storyteller Ltd, GB
About Robert

Creador y productor fundador y director general de Transmedia Storyteller (Londres, Reino Unido) cuyo software Conductrr es el primero de su clase para la creación y gestión de narrativas interactivas transmediales. También es autor de Getting Started in Transmedia Storytelling. A Practical Guide for Beginners (2.ª edición, 2015).

Carlos A. Scolari

Profesor asociado Departamento de Comunicación Universitat Pompeu Fabra, ES
About Carlos

Profesor titular del Departamento de Comunicación de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). Es autor, entre otros libros, de Crossmedia Innovations (junto a I. Ibrus, 2012), Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan (2013), Transmedia Archaeology (junto a P. Bertetti y M. Freeman, 2014) y Ecología de los Medios (2015). Es director de dos proyectos de investigación: Transmedia Literacy (programa Horizonte 2020 de la UE – 2015/18) y Transalfabetismos (MINECO – 2015/17).

Aquest article planteja alguns dels problemes fonamentals que sustenten el debat i la investigació recents sobre les narratives transmèdia i/o el transmedia storytelling. Aquestes qüestions han estat plantejades, en tant que preguntes o reptes per a les disciplines implicades en aquest debat (estudis comparats de mitjans, narratologia transmèdia, game studies, estudis culturals i literatura comparada): des de les claus de la possible novetat del transmedia storytelling o de les narratives transmèdia, passant pel nou paper de les audiències, la pèrdua de pes del factor narratiu en favor de la construcció de mons (storyworlds) i personatges transmèdia; la influència dels videojocs, el dèficit d'atenció i comprensió al paper de les adaptacions en el TS; l'efecte «demediador» o de pèrdua d'especificitat mediàtica en la teoria del TS; la importància de la creació col·laborativa i el seu estímul per a nous projectes d'investigació (academicoempresarials) i de docència que responguin a aquestes noves dinàmiques industrials i hàbits socioculturals. Aquestes qüestions, entre d'altres, s'han articulat en entrevistes realitzades per Domingo Sánchez-Mesa a tres personalitats destacades de la investigació acadèmica i de la creació professional en l'àmbit dels nous mitjans: Espen Aarseth, Robert Pratten i Carlos A. Scolari. El diàleg creuat a tres bandes i connectat, al seu torn, amb altres textos d'aquest volum, ha generat un discurs polifònic que pretén ajustar-se a la radiografia crítica del propi objecte d'estudi.

DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i18.3064
How to Cite: Sánchez-Mesa Martínez, D. et al., (2016). Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic. Artnodes. (18). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i18.3064
Publicat a 21 Dec 2016.

• EPUB (EN)