Llegir: Topologies de l'art en l'era de la informació

Topologies de l'art en l'era de la informació

Sandra Alvaro

Candidata a doctorado, Universitat Autónoma de Barcelona, Departamento de Filosofía, ES
About Sandra

Sandra Álvaro es artista de los Nuevos Medios e investigadora doctoral del Departamento de Filosofía de la UAB. Ha estudiado Filosofía (UB) y Arte (Escola Massana) y es master en Antropología Filosófica por la UB y en Teoría del Arte Contemporáneo por la UAB.

Durante su investigación ha sido investigadora invitada en el Laboratorio Paragraphe/CITU de la Universidad Paris8 (2009-10); Ha participado en diferentes congresos y seminarios entre ellos: el re-new 2013 (Copenhague, Dinamarca, 2013), el CR13 International Research Conference in the series of Consciousness Reframed: Art and Consciousness in the post-biological era. Behind the Image and Beyond (Cairo, Egipo, 2013); Los Seminarios Chercheurs Medias, Celebrados en el CNAM (Paris, 2010); el CAC.2, Segundo Congreso Internacional de Arte Computacional, (Méjico, 2008). Ha organizado el workshop Catmeeting III: First Workshop with Laboratoire Paragraphe, “Art numérique: Mythe ou réalité” en el Santa Mónica de Barcelona en 2011. También ha publicado en la revista de arte Deforma (Mayo, 2013) y contribuye al blog del CCCBLab de Barcelona.

Su trabajo como artista ha sido expuesto en instituciones como el Caixa Forum, el Departament de Cultura y Mitjans de Comunicació de la Generalitat y el Casal Solleric de Palma (Premio Antoni Gelabert de Artes Visuales), así como en galerías y ferias d arte y en diferentes festivales. Entre ellos el MADATAC 2012, dónde ha ganado una mención de honor.

Hi ha moltes maneres de caracteritzar els últims anys de l'art electrònic i dels nous mitjans, discursos basats en el seu esdevenir històric en paral·lel a l'avanç de les tecnologies, amb les quals experimenta i discuteix; o basats en el desenvolupament d'algunes de les seves característiques més específiques com la interactivitat, la comunicació, la sinestèsia o la seva relació amb el món virtual. En aquest assaig es proposa una visió més hibrida en la línia del discurs proposat per Edward Shanken, en què l'art dels nous mitjans i l'art contemporani, especialment el relacionat amb els moviments d'avantguarda com l'art cinètic, l'art conceptual, la performance i el moviment fluxus, el dadaisme i el situacionisme, o el cinema experimental, discorren no tant en continuïtat sinó paral·lelament. Tots dos es desenvolupen a partir d'un pensament posat en moviment, un pensament topològic, expressat en autors com Bergson, Deleuze, Serres, Agamben o Latour en què els objectes i els límits estables han desaparegut en favor d'un món complex en què el que és definitori són les relacions, les intensitats i les connexions i la seva capacitat de generar nous territoris simultanis i mutables. En aquest entorn en què la vida esdevé intercanvi d'informació l'art abandona el lloc estable atorgat per la tradició per a aventurar-se en la creació de nous contextos i formes d'interacció per a la producció d'un sentit emergent. Des dels espais cinètics i immersius de les instal·lacions multimèdia, a l'espai urbà i l'espai ubic i virtual de la xarxa, a la convivència de tots dos en la realitat augmentada, fins a arribar a l'ecologia d'un món tot connectat on s'uneixen tecnologia i vida, cultura i naturalesa, el que es produeix localment i les seves repercussions globals.

How to Cite: Alvaro, S., (2013). Topologies de l'art en l'era de la informació. Artnodes. (13), p.None. DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i13.2016
Publicat a 01 Nov 2013.

• ePUB (ES)