Llegir: Arquitectura moderna i transparències: materialitat i virtualitat

Arquitectura moderna i transparències: materialitat i virtualitat

María de la O Artiles Burgos ,

Doctorando, Departamento de Expresión Gráfica, Diseño y Proyectos, U.A. ETS de Arquitectura de Málaga, ES
About María de la O
Arquitecta (ETSA,2000). Máster en Arquitectura y patrimonio (IAPH y US, 2005). Colaboradora Equipo de Investigación HUM-964 "Comunicación, tecnología y arquitectura" (2014). Doctorando, Departamento de Expresión Gráfica, Diseño y Proyectos, U.A. ETS de Arquitectura de Málaga. Profesora interina área de construcción impartiendo las asignaturas de Estructuras II y IV (2009-2010) y colaboradora área de proyectos, Taller VIII y Taller X, 2009-2010, 2010-2011. Coeditora junto con Javier Boned de la revista Subtopías para la difusión de arquitectura joven contemporánea (2014) y previamente de la revista Transversalidades (2010-2013).

Javier Boned Purkiss

Profesor Contratado Doctor de la Unidad Administrativa Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Málaga, ES
About Javier

.- Arquitecto por la ETSA de Madrid  (1989), y doctor arquitecto por la Universidad Politécnica de Madrid (2004).

.- Actividad docente desde el curso 1998-99, impartiendo clase de Proyectos Arquitectónicos en la Universidad SEK de Segovia.

.- Director de la Escuela de Arquitectura del centro EADE, sede de la Universidad de Gales en Málaga de 2000 a 2005.

.- Profesor de la ETS de Arquitectura de Málaga desde su creación en 2005-06 hasta la actualidad, impartiendo las asignaturas de Expresión Gráfica, Teoría e Historia de la Arquitectura, y Composición Arquitectónica.

.- Profesor Contratado doctor desde 2011.

.- Director de diversos cursos, seminarios y titulaciones propias de la Universidad de Málaga, desde 2008.

.- Menciones de Honor en los Premios Málaga arquitectura 2005 y 2011 y Primer Premio en la modalidad de Arquitectura Industrial en 2009.

.- Académico de Bellas Artes de San Telmo (Sección 2ª, Arquitectura), desde Mayo 2014.

L'objecte és mostrar que el fenomen del transparent en l'arquitectura moderna, consubstancial a la seva pròpia producció, oscil·la dins els avenços tecnològics tant en la seva naturalesa material com en la seva lectura lingüística.

Durant el segle xx es produeix una línia d'interpretació crítica dels mecanismes de creació de l'arquitectura moderna que van entendre eficientment, a través de conceptualitzacions derivades dels modes del transparent, el complex desenvolupament de les seves qualitats. Conceptualitzacions relatives, d'una banda, a l'èmfasi en els fenòmens de la percepció de la seva materialitat, i d'una altra, a la comprensió de la seva capacitat representativa. Pot exposar-se aquesta entesa mitjançant la detecció fenomenològica de diversos estats d'evolució predominants, que sintetitzem amb quatre apartats cronològics determinats a partir de l'aportació crítica de textos o edificis, l'aparició en el panorama internacional dels quals va participant en la instrumentalització complexa del transparent:

I. Des de les primeres conceptualitzacions relatives al moviment modern, coetànies del manifest de l'estil internacional, enfocades a característiques objectives del vidre com a nova possibilitat compositiva i de penetració de la llum.

II. A partir de mig segle, quan s'introdueix la subjectivitat en la complexa instrumentalització de la transparència, encapçalada pel rellegit text de Rowe i Slutzky, Transparència literal i fenomenal, considerant tant la percepció (realitat) com la representació (virtualitat) del espai en l'individu.

III. Els anys noranta, quan la transparència apareix en escena en la seva naturalesa híbrida i ambigua com una manifestació dels seus propis límits, el paradigma crític de la qual s'identificaria amb l'edifici de la TGB (OMA).

IV. Actualment, en una continuïtat investigadora sobre les possibilitats del transparent, en què es produeix la definitiva immersió de la modernitat en les cultures locals on l'arquitectura japonesa de final de segle, liderada per Toyo Ito, es proposa significativament en l'era de la globalització electrònica.

How to Cite: Artiles Burgos, M. de . la O. & Boned Purkiss, J., (2015). Arquitectura moderna i transparències: materialitat i virtualitat. Artnodes. (15). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i15.2550
Publicat a 19 Jun 2015.