Llegir: Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni

Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni

Rafael Pinilla

Universitat de Barcelona Universitat Oberta de Catalunya, ES
About Rafael
Rafael Pinilla Sánchez es doctor en Historia del Arte y máster en Estudios Avanzados de Historia del Arte por la Universitat de Barcelona.
Su principal línea de investigación aborda el arte contemporáneo desde sus vínculos con las transformaciones en la esfera productiva
y la reorganización del trabajo. Es investigador asociado del Grupo de Investigación Art Globalization and Interculturality (AGI) de la Universitat de Barcelona, secretario técnico y de planificación de la Revista de Estudios Globales y Arte Contemporáneo (REGAC), miembro del Consejo Académico del Foro Economía y Cultura de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México, miembro de la Red de Investigación en Arte de la Universidad Autónoma de Querétaro y miembro del Consejo Académico y Editorial de la Colección La Fuente / Publicaciones de
Estética y Arte de la Universidad Autónoma de Puebla. Ha publicado artículos en revistas, catálogos y plataformas en línea, ha colaborado
en proyectos expositivos (Museo de Arte de la Universidad Nacional de Colombia, Bogotá; Museo Nacional de Bellas Artes, Santiago de
Chile; Pavilion, Bucarest) y ha organizado cursos y talleres que abordan las relaciones entre arte contemporáneo y reorganización del trabajo.

L’art fa temps que reivindica un futur més ple apel·lant a la emancipació individual, l’autonomia organitzativa o la “comunitat que ve”. Paral·lelament a això, emergeixen propostes que problematitzen alguns dels pressupòsits estratègics d’aquestes retòriques, atès que resulten indissociables d’una determinada lògica cultural afí al subjecte liberal. Les apologies a un cansament susceptible de desactivar la “violència neuronal” que desplega el capitalisme contemporani (Han); la potencialitat política de l’“extenuació” (Bifo); o la necessitat de “recuperar el son després del seu assalt” (Crary) serien coartades programàtiques que han fet seves nombroses pràctiques i discursos que especulen amb un futur que ja no s’haurà de pensar des de formes d’acció vinculades a la tradició insurreccional. De fet, no costaria gaire vincular aquestes especulacions a una llarga tradició filosòfica i estètica que va qüestionar una determinada vita activa com a pas previ per fundar un futur millor. L’article present pretén abordar les implicacions d’aquelles “línies de fuga” a partir de l’art i de la literatura, des dels seus vincles estrets amb una conjuntura ideològica i econòmica que d’una manera o altra sobredetermina la proliferació de futurs, que “després dels treballs durs”, només seran viables des de terapèutiques de la renúncia.

Paraules clau: art futur treball renúncia autonomia
How to Cite: Pinilla, R., (2017). Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni. Artnodes. (19). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i19.3100
Publicat a 24 Jun 2017.