Llegir: Documentació i materialització de l’art: mètodes conceptuals de documentació per a la materi...

Marc Kosciejew

Universidad de Malta, MT
About Marc

El Dr. Marc Kosciejew es profesor y exdirector del departamento de Library, Information and Archive Sciences de la Universidad de Malta. Sus trabajos han sido publicados en revistas y publicaciones académicas y profesionales, ha dado charlas en Europa y Norteamérica y presentado conferencias en todo el mundo, desde Canadá a China, en diversas universidades, instituciones y actos, como el MIT, los Archivos Nacionales de Suecia y el Salón Nacional del Libro de Malta. En 2016 impartió la materia de ciencias de la documentación y materialidad en la Tate Modern de Londres (Reino Unido) como parte de la New Materialism Training School, Research Genealogies and Material Practices (COST Action IS1307). En 2007 llevó a cabo un estudio en la República Popular Democrática de Corea (Corea del Norte) sobre el hermético sistema de bibliotecas de este estado comunista, convirtiéndose en uno de los primeros ponentes de habla inglesa en publicar y pronunciar conferencias sobre este tema concreto.

El tractament de la documentació és essencial per a contribuir a millorar la comprensió de l’art i la seva informació, especialment pel que fa a la materialitat de l’art i a la materialització de la informació artística. La documentació, és a dir, els documents i les pràctiques que els utilitzen, conegudes també com a pràctiques documentals, constitueix la base material de l’art i, al seu torn, materialitza la informació presentada, exposada o pretesa per l’obra d’art.

De fet, gairebé tot l’art existeix sota la forma d’alguna classe de document, com una pel·lícula, una pintura o una escultura. La informació artística, a més, es materialitza i, per tant, es transforma en una obra d’art, a causa i a través de la documentació. Aquesta és, consegüentment, un component crucial de la teoria i la pràctica de l’art, atesa la important funció que exerceix en la materialització de conceptes artístics en alguns tipus concrets de documents que són considerats i tractats, i amb els quals es practica i interactua com a art.

Aquest article presenta una exploració del concepte de documentació, amb la finalitat de contribuir a esclarir la seva importància per a la materialitat de l’art i la materialització de la informació artística. Sobre la base de l’obra d’Ann-Sophie Lehmann, Michael Buckland, Bernd Frohmann, Niels Lund, Tim Gorichanaz i Kiersten Latham, Diana Coole i Samantha Frost, el text pretén començar a descriure i a reunir les disciplines i pràctiques de documentació i art, exposant plantejaments conceptuals útils amb els quals es puguin conèixer millor les seves realitats materials. Aquest article respon, també, a la crida d’Ann-Sophie Lehmann reclamant una alfabetització artística sobre i per al món (de l’art) més gran i més àmplia, a través d’aportar el punt de partida d’una conversa sobre documentació i materialització, en general, i sobre l’art i la seva informació, en particular.

How to Cite: Kosciejew, M., (2017). Documentació i materialització de l’art: mètodes conceptuals de documentació per a la materialització de la informació artística. Artnodes. (19). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i19.3115
Publicat a 24 Jun 2017.

• EPUB (EN)