Llegir: Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?»

Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?»

Vanina Hofman,

Ayudante de investigación Estudios de Artes y Humanidades (UOC), ES
About Vanina
Vanina Hofman es asistente de investigación en el departamento de los Estudios de Artes y Humanidades de la Universitat Oberta de Catalunya, además de productora cultural independiente. Estudia prácticas plurales y divergentes para la preservación y archivo de las media arts. Se interesa particularmente por los procesos implicados en la construcción del recuerdo y el olvido en la cultura digital, las historias del arte no convencionales y las materialidades digitales.
Vanina se licenció en Diseño de Imagen y Sonido por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Tiene un Máster en Comisariado y prácticas
culturales en artes y nuevos medios por el MECAD/Universidad Ramón Llull. También es doctora por el Internet Interdisciplinary Institute (IN3)/ Universitat Oberta de Catalunya.
Desde 2006 coordina la plataforma independiente Taxonomedia
y ha organizado varias actividades en Argentina, España y Colombia.
Es miembro del Mediaccions Art Matters Lab, un colectivo de investigación en medios y cultura digitales (Universitat Oberta de Catalunya)
y del grupo de investigación Arte, Arquitectura y Sociedad Digital de la Universidad de Barcelona.

Pau Alsina

Professor Director de la revista Artnodes Estudis d’Arts i Humanitats (UOC), ES
About Pau

Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Professor dels Estudis d’Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya, on coordina i imparteix assignatures d’art i pensament contemporani. Professor del màster de Comissariat d’art digital de l’Escola Superior de Disseny, centre adscrit a la URL. Director de la revista Artnodes, dedicada a les interseccions entre art, ciència i tecnologia. Cofundador i membre de l’equip coordinador de YASMIN, xarxa d’art, ciència i tecnologia (ACT) dels països mediterranis impulsada per Unesco
Digiarts, Leonardo/ ISAST, Olats, Artnodes/UOC i Universitat d’Atenes. Ha col·laborat amb diverses institucions públiques i privades en la configuració de polítiques culturals vinculades a l’art i la cultura digital. També ha impulsat esdeveniments interdisciplinaris com la trobada
Sinergia o el Congrés Internacional Art Matters. Ha escrit diferents llibres, capítols de llibre i articles sobre les interseccions entre art,
ciència i tecnologia i pensament contemporani. Actualment investiga en l’elaboració d’una aproximació neomaterialista a l’art i la cultura
contemporània.

Abordar l’art des de l’aspecte especulatiu implica pensar també altres possibles mons, a partir de la invenció de futurs que escapen a la lògica de la continuïtat i que guarden la possibilitat de sorprendre’ns. Vol dir preguntar-nos pel «què passaria si…» i completar així la segona part de la frase tal com ho faria l’«idiota», aquell personatge conceptual capaç de generar l’interstici per a l’emergència d’altres preguntes, les que no donen per fet les conclusions ni pressuposen esgotats els significats d’allò que es busca conèixer. Especular és formular aquestes preguntes en forma de ficcions de futur, i buscar-hi respostes possibles sense avergonyir-nos del dubte ni del balboteig. Especular sobre el futur és fer-ho també sobre el present i el passat, crear fabulacions contemporànies, relats densos que condueixen al pensament.
Paraules clau: art futur especulatiu
How to Cite: Hofman, V. & Alsina, P., (2017). Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?». Artnodes. (19). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i19.3122
Publicat a 24 Jun 2017.

• Nodo completo (PDF) (ES)