Llegir: Claus per a prendre posició en els debats sobre investigació artística: conflictes i reptes ...

Teresa Marín García

Universidad Miguel Hernández de Elche, ES
About Teresa

Artista interdisciplinar, interesada en narrativas visuales y su producción ideológica. Explora diálogos entre documental y ficción, lo íntimo y lo social, a través de medios tradicionales y nuevos medios. Licenciada y doctora en Bellas Artes (UPV), profesora en la Facultad de Bellas
artes de Altea (UMH). Coordinadora del Laboratorio de Interferencias Artísticas y Mediales (IAM-Lab). Investiga y ha publicado sobre cultural visual, creación colectiva, pedagogías críticas e investigación artística. Coordina el proyecto CCCV, archivo-laboratorio sobre Cultura Colectiva en la Comunidad Valenciana. Es miembro de Petit Comité de Resistencia Audiovisual, que desarrolla archivos audiovisuales sobre identidades afectivas y procesos de resistencia cultural. Es miembro fundadora de AVVAC y ANIAV.

La situació actual de la recerca artística continua plantejant múltiples conflictes i debats que constaten els desfasaments de les últimes dècades entre les estratègies de les polítiques universitàries i la tossuda realitat de la pràctica artística i investigadora. Per reubicar posicions davant aquests conflictes i els reptes actuals, es planteja una relectura situada dels debats sobre investigació artística, en el context espanyol des del 1978, quan els ensenyaments artístics es van incorporar a Espanya al sistema universitari, fins a l'actualitat. Es proposa la visualització d'una línia de temps per situar els vincles entre les polítiques universitàries i alguns debats rellevants, per mitjà d'esdeveniments i publicacions d'aquest període. A partir d'aquestes dades s'assenyalen alguns dels aspectes clau que identifiquen els conflictes més rellevants i recurrents en la investigació artística, sobre qüestions epistemològiques (objecte d'investigació, terminologia i metodologia) i sobre els seus criteris d'avaluació i finançament polèmics (vinculats al reconeixement dels formats i circuits de difusió, temporalitats, filiació a institucions, etc.), així com altres assumptes que s'han considerat secundaris o marginals (com les condicions laborals dels investigadors, la precarietat del sector artístic i de la recerca en humanitats o la privatització i mercantilització del coneixement i la cultura). Per finalitzar, es proposen algunes qüestions que cal considerar per prendre posició davant els reptes actuals, que haurien de considerar la naturalesa múltiple, canviant i qüestionadora del saber artístic.

How to Cite: Marín García, T., (2017). Claus per a prendre posició en els debats sobre investigació artística: conflictes i reptes d'un saber múltiple, canviant i qüestionador. Context espanyol (1978-2017). Artnodes. (20), pp.39–47. DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i20.3143
Publicat a 28 Dec 2017.