Llegir: Harun Farocki. In Comparison, sobre el treball i el seu significat

Mikel Otxoteko

Centro Universitario Cesine, ES
About Mikel

Mikel Otxoteko es investigador, artista y profesor en el Centro Univer­sitario Cesine. Viajó a Nueva York en 2011 gracias a una invitación del filósofo Manuel DeLanda para concluir su tesis doctoral en el Pratt Institute. A su regreso, cocoordinó el Proyecto de Difusión del Cine Independiente, Puntuetan 2012. Ha colaborado ofreciendo co­municaciones y talleres en instituciones como el Pratt Institute, UNIA arteypensamiento, Universidad del País Vasco y el Centro Internacional de Cultura Contemporánea, Tabakalera. Además, ha participado con sus trabajos en vídeo y sus instalaciones en numerosas exposiciones en espacios como The Secret Works Loft (Nueva York, 2011), Museo Genaro Pérez (Córdoba, Argentina, 2012), Irún Factory (Irún, 2014) y Egia Kulturetxea (Donostia, 2015), entre otros. Su trabajo también ha podido verse en ferias y festivales internacionales, como TIAF London (Londres, 2015) o Traverse Vidéo-Toulouse (Centre Bellegarde, 2016) y Museo de Arte Contemporáneo (Des Abattoires, 2017). Paralelamente a estas actividades, colabora regularmente con ensayos sobre arte contemporáneo en catálogos y revistas especializadas como Artnodes, Calle 14, CBN o Latente.

Aquest text se centra en In Comparison, la pel·lícula del 2009 de Harun Farocki, per destacar la seva actualitat estètica, especialment suggerent des de la perspectiva dels nous realismes i materialismes filosòfics donada la particular forma d'indagació que empra el seu autor. Farocki, gran admirador del cinema de Robert Bresson, planteja la qüestió del treball des d'una perspectiva no analítica. La proposta metodològica que llança ha de ser una comparació, una activitat cinematogràfica que realitzarà segons la seva pròpia ètica com a director. Així, s'aturarà a observar la tasca de la fabricació del totxo, segons comenta, els «fonaments de la societat», en fàbriques de països com Burkina Faso, l'Índia o Suïssa. Això no obstant, ens interessa assenyalar que aquesta serà una exploració intensiva, en la qual res del que directament mostra a la pantalla és rellevant, només allò que indirectament sorgeix a la ment de l'espectador a partir del joc de les imatges. En aquest sentit, la tècnica de muntatge es torna crucial, ja que el relat que construeix al voltant de la tècnica es desenvolupa implicant-hi fonamentalment ritmes i temporalitats, és a dir, aquelles intensitats que constitueixen l'hàbit fabril dels operaris en les diferents realitats geogràfiques i culturals.

How to Cite: Otxoteko, M., (2017). Harun Farocki. In Comparison, sobre el treball i el seu significat. Artnodes. (20). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i20.3151
Publicat a 28 Dec 2017.