Llegir: Art, coneixement i reflexivitat

Dieter Mersch

Universidad de Artes de Suiza, CH
About Dieter

Dieter Mersch es profesor de Estética Filosófica en la Universidad de Artes de Zurich. Estudió matemáticas y filosofía en las Universidades de Colonia y Bochum e hizo su doctorado en filosofía  en la Universidad Técnica de Darmstadt. Entre 2000 y 2003, fue profesor invitado para impartir Filosofía de Arte y Estética en la Escuela de Arte de Kiel; entre 2004 y 2013 fue profesor de Teoría Mediática y Estudios Mediáticos en la Universidad de Potsdam; en 2006 fue profesor invitado en la Universidad de Chicago; en 2010 fue becario en el IKKM en Weimar; en 2012 fue becario en la ZHdK en Zurich, Suiza; en 2013 fue profesor invitado en la Universidad Estatal de Sao Paulo en Brasil. También es presidente del centro de investigación DFG Research Training Centre «Visibility and Visualisa­tion – Hybrid Forms of Pictorial Knowledge» desde 2010 y miembro del consejo de redacción Editorial Board of the Annual Book for Media Philosophy (Jahrbuch für Medienphilosophie) y Publica­tion Series Metabasis (Trancript, Bielefeld, Alemania) y DIGAREC Series, Potsdam University Press.

Sus principales áreas de interés son la filosofía mediática, la estética y la teoría del arte, la teoría de la imagen, la semiótica, la hermenéutica, el posestructuralismo y la teoría del lenguaje y comunicación. Ha publicado varios libros, como Introduction to Umberto Eco (Hamburgo, 1993, Einführung zu Umberto Eco); What shows itself: On Materiality, Presence, and Event (Múnich, 2002, Was sich zeigt: Materialität, Präsenz, Ereignis); Event and Aura: Investigations on Aesthetics of Performativity (Frankfurt/M, 2002, Ereignis und Aura: Untersuchungen zu einer Ästhetik des Performativen); Introduction to Media Theory (Hamburgo, 2006, Medientheorien zur Einführung), Post-Hermeneutics (Berlin, 2010, Posthermeneutik) y Order from Noise (Berlin/Zurich, 2013, Ordo ab chao).

L'assaig aborda les múltiples relacions entre l'art i la investigació sota la perspectiva de la pròpia manera de pensar de les arts i separa la producció de coneixement artístic de la ciència. Mentre que en ciència «investigació» significa acció guiada per un objectiu que té la finalitat de desenvolupar la veritat, en les arts, la investigació es relaciona amb una «recerca» oberta sense estar obligada a obtenir resultats. Òbviament, l'art no treballa ni amb conceptes ni amb proposicions, ni tampoc necessita cap teoria o model general o maneres de verificar i fer-los vàlids. Tampoc hi ha cap mètode per seguir i l'art tampoc depèn de les justificacions públiques a través de les crítiques. Més aviat l'art està basat en pràctiques que deixen aparèixer alguna cosa i ho fan perceptible i d'aquesta manera es produeixen noves idees. Per tant, la cognició i reconeixement artístics no estan basats en la lògica, sinó en certs «llenguatges» mediàtics no discursius que permeten reflexions no proposicionals en la seva pròpia estructura i limitacions, mitjançant l'ús d'accions, performances, imatges, objectes materials, composicions, collages o instal·lacions multimèdia diferents per empènyer la perceptibilitat als seus marges, on les contradiccions es tornen aparents
How to Cite: Mersch, D., 2017. Art, coneixement i reflexivitat. Artnodes, (20). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i20.3152
Publicat a 28 Dec 2017.

• EPUB (EN)