Llegir: La síndrome de la investigació artística

La síndrome de la investigació artística

Mika Elo

Universidad de Artes de Helsinki, FI
About Mika

Mika Elo es profesor en la investigación artística y vicedecano de investigación en la Academia de Bellas Artes / Universidad de Artes en Helsinki. Entre sus intereses en la investigación se incluyen la teoría de los medios fotográficos, la teoría de los medios filosóficos y la epistemología de la investigación artística. Participa en discusiones en estas áreas como curador de arte, artista visual e investigador. Desde 2009 hasta 2012, trabajó en el proyecto de investigación «Figures of Touch». Entre 2012 y 2013, ejerció de co-comisario de arte de la exposición finlandesa «Falling Trees» en la Bienal de Arte de 2013 en Venecia. Desde 2010, también es miembro del consejo editorial de Journal for Artistic.

En aquest assaig presento una construcció heurística que anomeno «la síndrome de la investigació artística», una constel·lació de símptomes culturals associats, a grans trets, que tenen a veure amb el desplaçament del sentit. El meu objectiu és obrir una nova perspectiva a les pràctiques d'investigació artística en un marc teorètic cultural més ampli. El plantejament s'informa per la hipòtesi que hi ha una desestabilització en curs de les jerarquies condicionades culturalment entre les diferents dimensions del sentit (en tots els sentits de la paraula sentit) i que les pràctiques de la investigació artística tenen un paper significatiu en aquesta desestabilització. «El síndrome de la investigación artística» indica una crisi en els models d'investigació motivats per la teoria i el renaixement dels marcs d'investigació pragmatogònics. És un senyal de la relativització radical de les concepcions del món centrades en els humans i el reconeixement d'agències no humanes. Provoca el reconeixement de formes de coneixement prèviament subestimades. Domina en els punts neuràlgics de les economies i ecologies del coneixement d'avui dia. Abordaré alguns aspectes clau de la síndrome de la investigació artística per mitjà d'un conjunt de qüestions interrelacionades que afecten la relació entre l'estètica i la investigació artística. Formularé aquestes qüestions amb els termes tècniques culturals, desplaçament del sentit i treball de frontera.

How to Cite: Elo, M., 2017. La síndrome de la investigació artística. Artnodes, (20). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i20.3153
Publicat a 28 Dec 2017.

• EPUB (EN)