Llegir: Estètica corporitzada i situada; Un enfocament enactiu a una noció cognitiva d'estètica

Alex Arteaga

Universidad de Arte de Berlín, DE
About Alex

La investigación de Alex Arteaga integra estética y prácticas filosóficas relacionadas con la producción de conocimiento, la aparición de sentido, arquitectura y práctica artística a través de los enfoques fenomenológicos y enactivista. Estudió piano, teoría de la música, composición, música electroacústica y arquitectura en Berlín y Barcelona e hizo su doctorado en filosofía en la Universidad Humboldt de Berlín por su disertación Sensuous Framing: Fundamentals of a Strategy to Realize Conditions of Perception. Desde 2008 hasta 2012 fue investigador asociado en el Collegium for the Advanced Study of Picture Act and Embodiment en la Universidad Humboldt. En 2013, trabajó en el proyecto de investigación Visual and Auditory Perceptual Apparatus for the Evaluation of City Development in Agglomerations en cooperación con la Escuela Superior de las Artes de Zúrich. En la actualidad, lidera la unidad de investigación Auditory Architecture y el departamento de Auditory Architecture en el máster de sonido de la Universidad de Arte de Berlín, donde está desarrollando un proyecto de investigación de tres años en Architecture of Embodiment como becario del programa de becas Einstein.

Aquest text presenta un primer intent de definir l’estètica com un tipus de cognició. Degut al caràcter inaugural d’aquest assaig, només n’esbossa idees clau, traça un territori que comença a sorgir per mitjà dels referents que el delineen i que es materialitzarà de forma precisa els propers anys. Aquest assaig s’estructura en tres parts. La primera resumeix els trets característics d’un concepte de cognició ancorat a la teoria de l’autopoesi i desenvolupat en el marc de l’enactisme. Aquest concepte difereix radicalment del seu doble significat habitual: la producció o adquisició explícites o implícites de coneixement sobre un objecte o una situació, per part d’un subjecte o grup de subjectes, per mitjà de l’ús d’habilitats mentals o del desenvolupament de certes habilitats per fer una tasca. Aquesta noció de cognició s’expandeix en l’enactisme per identificar-se amb un concepte de vida, definit com un procés de producció de sentit. A la segona part, el concepte enactiu de cognició fonamenta la meva definició de noció estètica. Mentre que la cognició es defineix com l’actualització d’una xarxa autosuficient d’agències compartides, l’estètica es defineix bàsicament com un mode d’acció -conducta estètica-, és a dir, com una forma de participació en l’actualització d’aquesta xarxa. Després de caracteritzar aquesta varietat de participació activa amb el món, s’especifica la seva funció en el context general de la cognició: la conducta estètica possibilita el desplegament de nous camps d’intel·ligibilitat, de noves possibilitat de comprensió. La tercera part mostra com aquest concepte situat i corporeitzat d’estètica clarifica la posició de la investigació estètica en el context d’altres formes d’investigació.

How to Cite: Arteaga, A., (2017). Estètica corporitzada i situada; Un enfocament enactiu a una noció cognitiva d'estètica. Artnodes. (20). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i20.3155
Publicat a 28 Dec 2017.

• EPUB (EN)