Llegir: Immediació

NODE 20.2 (node 21)

Immediació

Slavko Kacunko

Departamento de Estudios Artísticos y Culturales (IKK) Universidad de Copenhague, DK
About Slavko

Slavko Kacunko (doctor, doctor habilitado en Filosofía) es profesor de Historia del Arte y Cultura Visual del Departamento de Estudios Artísticos y Culturales de la Universidad de Copenhague. Como intereses principales de su perfil científico, está el arte procesual (vídeo, performance, instalación, net art), los estudios visuales y sus límites, y las dimensiones históricas del discurso estético (historia del gusto artístico). Kacunko es miembro de la Academia Europaea. Ha recibido reconocimiento internacional por su planteamiento interdisciplinario de la historia del arte y los estudios de medios. Desde el año 2000 trabaja en el campo de la investigación de artistas relacionados con la fotografía, el vídeo, los biomedia y también los Patrimonios Mundiales naturales y culturales junto a Sabine Kacunko, junto a quien forma parte del consejo directivo de la organización sin ánimo de lucro Micro Human y de la Red de Investigación Big Bacteria.
Libros: Theorien der Videokunst (edición en enero de 2018); con Sabine Kacunko, Bacteria, Art and other Bagatelles (2016); Culture as Capital (2015); Framings (editado junto a H. Körner y E. Harlizius-Klück); Take it or leave it: Marcel Odenbach - Anthology of Texts and Videos (editado con Y. Spielmann, 2013); Wiederholung, Differenz und infinitesimale Ästhetik - Matthias Neuenhofer (2012); Spiegel. Medium. Kunst. Zur Geschichte des Spiegels im Zeitalter des Bildes (2010); Closed Circuit Videoinstallationen (2004);Dieter Kiessling. Closed-Circuit Video 1982-2000 (2001); Las Meninas transmedial. Malerei. Katoptrik. Videofeedback (2001); Marcel Odenbach: Koncept Performance, Video, Installation 1975–1998 (1999).
URL: http://slavkokacunko.com

La pràctica dels mitjans del segle xxi es caracteritza cada vegada més per l'emergent principi cultural, condició o cultura «de la immediatesa». Aquest procés, resumit en anglès sota el terme immediation (‘immediació’), suggereix el tancament d'un «buit» espaciotemporal entre les agències i els mitjans implicats i té com resultat una interacció complexa entre qüestions socials, de seguretat, científiques i econòmiques. L’interès creixent per a aquesta immediació en confirma l’estatus de nou, i subestimat, paradigma de les arts, les ciències i les humanitats, que requereix una recerca de les cultures de la immediatesa centrada en el futur.

No obstant això, en els discursos acadèmic i popular, l'interès rau a documentar o bé els reptes (socials) o bé les solucions (tècniques). Aquest estudi pretén abordar aquest desequilibri i respondre a la necessitat urgent d'una comprensió sistemàtica de les principals formes d'aparició d'aquesta immediació: 1) les produccions actuals amb sistemes de circuit tancat a tot el món, i 2) les pràctiques de transmissió en directe. Es proposa una combinació innovadora de perspectives i mètodes interdisciplinaris per tractar les opcions disponibles i incrementar i enriquir la comprensió del potencial de la immediació per així impulsar-ne la immensa varietat d'aplicacions socials. Així concebuda, la recerca futura de la immediació i la retransmissió en directe promet, en concret, respondre qüestions sobre: 1) les repercussions concretes de les produccions creatives realitzades amb sistemes de circuit tancat sobre l'emergent «domesticació» de la retransmissió en directe, i 2) les mesures reals necessàries que cal prendre dins de la recerca emergent de la retransmissió en directe per avaluar la R+D més innovadora en un futur pròxim.

How to Cite: Kacunko, S., (2018). Immediació. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3154
Publicat a 23 Jul 2018.

• Node 20.2 PDF (EN)