Llegir: La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i al...

Node 21

Victor Flores

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Lisboa, PT
About Victor

Victor Flores és professor associat de la Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias de Lisboa, i investigador de mitjans visuals al seu Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies (CICANT). És organitzador i fundador de la conferència internacional “Stereo & Immersive Media: Photography and Sound Research”, i des del gener del 2017, és l'editor principal de la seva revista, International Journal on Stereo & Immersive Media (http://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo). També ha coordinat el projecte de recerca científica “Stereo Visual Culture. The Visual Culture of Portuguese Stereoscopic Photography” finançat per la Fundació Nacional Portuguesa per a la Ciència i la Tecnologia (2012-15). Va obtenir el seu doctorat en Ciències de la Comunicació a la Universitat Nova de Lisboa el 2009 i actualment dona classes en cursos de grau i postgrau de fotografia, cultura visual, anàlisi de la imatge i arts mediàtiques. Recentment ha estat editor del llibre The Third Image. Stereo Photography in Portugal (versió digital curta, 2016, Documenta) i prèviament havia publicat llibres com As Imagens Técnicas e as suas Crenças (Vega, 2012) i Minimalismo o Pós-Minimalismo: Forma, Anti-Forma e Corpo na Obra de Robert Morris (Labcom, 2007). A més, des del 2015, ha estat comissari de diverses exposicions dedicades a la fotografia estereoscòpica.

La invenció de l'estereoscopi el 1832 va aportar nova llum sobre les anomalies de la visió i sobre el paper constructiu que té la ment en la percepció visual, però això no va ser obstacle perquè s'apliqués a usos científics durant els segles XIX i XX. Ben al contrari, juntament amb la fotografia, l'estereoscopi va saber plasmar tant la política imperialista del segle XIX com la seva ideologia científica. Les seves parelles d'imatges idèntiques van perfeccionar la fotografia i la van convertir en un instrument científic precís i creïble, que oferia als exploradors l'oportunitat de traçar, calcular i “captar el món en una imatge”. L'ús de la fotografia estereoscòpica en el treball de camp geodèsic i topogràfic és un dels millors exemples d'aquestes pràctiques científiques, en gran part ignorades pels estudis de fotografia estereoscòpica. Aquí presentem les visions estereoscòpiques d'exploradors portuguesos com Francisco Afonso Chaves, un naturalista del segle XIX nascut a les Açores, i analitzem una sèrie concreta de plaques de vidre d'una càmera Verascope, que mostren els teodolits fotografiats durant el seu treball de camp. La identificació dels usos habituals del teodolit en les col·leccions estereoscòpiques d'altres exploradors ens suggereix l'avantatge que suposava poder ampliar el treball de camp i dur-lo al laboratori, un fet que David Brewster reconeixeria clarament com un “plaer racional”.

How to Cite: Flores, V., 2018. La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i altres exploradors portuguesos. Artnodes, (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3162
Publicat a 23 Jul 2018.

• EPUB (EN)