Llegir: La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i al...

Node 21

Victor Flores

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Lisboa, PT
About Victor

Victor Flores es profesor asociado de la Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias de Lisboa e investigador de medios visuales en su Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies (CICANT). Es organizador y fundador de la conferencia internacional “Stereo & Immersive Media: Photography and Sound Research” y, desde enero de 2017, editor principal de la correspondiente revista International Journal on Stereo & Immersive Media (http://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo). Fue el coordinador del proyecto de investigación científica “Stereo Visual Culture. The Visual Culture of Portuguese Stereoscopic Photography”, financiado por la Fundación Nacional Portuguesa de Ciencia y Tecnología (2012-15). Obtuvo su doctorado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Nueva de Lisboa en 2009 y actualmente es profesor de cursos de grado y posgrado en fotografía, cultura visual, análisis de imagen y artes mediáticas. Recientemente editó el libro The Third Image. Stereo Photography in Portugal (versión digital corta, 2016, Documenta) y previamente había publicado libros como As Imagens Técnicas e as suas Crenças (Vega, 2012) y Minimalismo o Pós-Minimalismo: Forma, Anti-Forma e Corpo na Obra de Robert Morris (Labcom, 2007). Desde 2015 ha comisariado varias exposiciones dedicadas a la fotografía estereoscópica.

La invenció de l'estereoscopi el 1832 va aportar nova llum sobre les anomalies de la visió i sobre el paper constructiu que té la ment en la percepció visual, però això no va ser obstacle perquè s'apliqués a usos científics durant els segles XIX i XX. Ben al contrari, juntament amb la fotografia, l'estereoscopi va saber plasmar tant la política imperialista del segle XIX com la seva ideologia científica. Les seves parelles d'imatges idèntiques van perfeccionar la fotografia i la van convertir en un instrument científic precís i creïble, que oferia als exploradors l'oportunitat de traçar, calcular i “captar el món en una imatge”. L'ús de la fotografia estereoscòpica en el treball de camp geodèsic i topogràfic és un dels millors exemples d'aquestes pràctiques científiques, en gran part ignorades pels estudis de fotografia estereoscòpica. Aquí presentem les visions estereoscòpiques d'exploradors portuguesos com Francisco Afonso Chaves, un naturalista del segle XIX nascut a les Açores, i analitzem una sèrie concreta de plaques de vidre d'una càmera Verascope, que mostren els teodolits fotografiats durant el seu treball de camp. La identificació dels usos habituals del teodolit en les col·leccions estereoscòpiques d'altres exploradors ens suggereix l'avantatge que suposava poder ampliar el treball de camp i dur-lo al laboratori, un fet que David Brewster reconeixeria clarament com un “plaer racional”.

How to Cite: Flores, V., (2018). La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i altres exploradors portuguesos. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3162
Publicat a 23 Jul 2018.

• EPUB (EN)