Llegir: Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin

Mira Stolpe Törneman

Universidad de Linköping (Suecia), SE
About Mira

Mira Stolpe Törneman cursa el doctorado en Historia de los Medios por la Universidad de Linköping (Suecia) y pertenece al grupo investigador “Literatura, Medios y Sistemas de la Información”. Además, ha sido profesora visitante en la Universidad de Stanford (EE. UU.). Su proyecto de investigación, Synaesthesia and New Media: 1880-1930, trata el fenómeno de la sinestesia como respuesta de artistas, poetas y músicos a la nueva organización de los espectros sensoriales que se produjo con las nuevas tecnologías de medios como el fonógrafo y el cine. Entre sus publicaciones más recientes, encontramos el artículo “Queering Media Archaeology” en el número especial de la revista Communication +1 sobre arqueología de medios e interseccionalidades (vol. 7, 2018) y una entrevista con Hans Ulrich Gumbrecht sobre el tiempo, la tecnología y la epistemología.

Aquest assaig se centra en l'obra inacabada Mysterium del compositor Alexander Scriabin (1871-1915) com a exemple d'un mitjà imaginari. S'hi demostra com la creació de Mysterium va dependre de les pràctiques discursives de l'època, del paisatge dels mitjans (media landscape) del 1900, tal com el va definir Kittler, a més d'una evolució particular de l'esfera local, tal com la va conceptualitzar Peter Sloterdijk. D'altra banda, s'hi revela de quina manera Mysterium interacciona tant amb mitjans acabats com imaginaris del seu propi temps i de temps posteriors. La complexitat estructural de Mysterium serveix per debatre sobre les limitacions i les possibilitats del concepte de mitjans imaginaris, i el concepte wagnerià carregat de connotacions històriques del Gesamtkunstwerk s'utilitza per fer la contextualització historiogràfica. Amb això, l'article proporciona una comprensió crítica dels límits d'allò tecnològic dins del concepte dels mitjans i, a més, ofereix una nova perspectiva sobre una obra artística i musical important des del punt de vista històric, però rarament tractada i que sovint ha deixat els entesos maldant per entendre el seu caràcter inacabat i incomplet.

How to Cite: Stolpe Törneman, M., (2018). Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3181
Publicat a 23 Jul 2018.

• EPUB (EN)