Llegir: Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs

Node 21

Alfonso Cuadrado Alvarado

Universidad Rey Juan Carlos Madrid, ES
About Alfonso

Alfonso Cuadrado es profesor en la Universidad Rey Juan Carlos. Doctor en el año 2007 por la Universidad Complutense con la tesis «Los personajes virtuales en el videojuego Los Sims 2». En el grado de Comunicación audiovisual imparte las asignaturas Narración audiovisual, Guion audiovisual e Imagen sintética y videojuegos. Participa en el diseño del plan de estudios del grado en Diseño y desarrollo de videojuegos en el que actualmente imparte las asignaturas Narración, guion y storyboard y Fundamentos del diseño y la jugabilidad. Es autor de más de una veintena de artículos, de varios capítulos de libro y del manual Narración audiovisual. Sus líneas de investigación se centran en las influencias e interdependencias en la narración y estética del cine, las series televisas y los videojuegos.

Aquest treball se centra en un terreny escassament explorat: els antecedents culturals del videojoc. Més enllà de les referències als jocs tradicionals, esportius o de taula, les tecnologies digitals i fins i tot mecàniques que es mostren com a antecessors directes (computadores o pinballs), el videojoc respon a una llarga tradició que té les arrels en els espectacles populars dels segles xviii i xix. El seu naixement com a mitjà amb una gran capacitat d'hibridació cultural té un paral·lelisme amb el del llibre mòbil i desplegable. El llibre tradicional evoluciona com a suport per sintetitzar en una única experiència les noves formes d'entreteniment com el panorama, les fantasmagories, els espectacles de titelles i autòmats, el peep show, els diorames i les il·lusions òptiques de zoòtrops o llanternes màgiques. Mitjançant una tècnica nova com l'enginyeria de paper, que emula la mecànica de l'autòmat, trenca la immobilitat de la imatge permetent les primeres animacions de personatges associades a un relat i la construcció d'un espai tridimensional explorable. El lector intervé per primera vegada en el procés de la narració, interactua amb les parts mòbils i compon un món de ficció sobre la base de la seva activitat i a les noves relacions entre text i imatge, diferents d’aquelles que hi havia en el llibre il·lustrat. Es crea per primera vegada un artefacte lúdic diferent de la joguina tradicional, en un procés molt similar a aquell que donarà lloc al joc electrònic cent anys després. L'evolució de tots dos suports comporta solucions de desenvolupament similars quant a tècniques d'animació, creació del punt de vista o a la relació entre la narració i la interacció. Com a conclusió, l'article revela el vincle permanent dels videojocs amb l'herència lúdica del segle xix i com aquesta influència torna a l'espectacle acompanyat de la realitat virtual.

How to Cite: Cuadrado Alvarado, A., (2018). Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3183
Publicat a 23 Jul 2018.