Llegir: Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art

Node 21

Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art

Marcelino García

Universidad San Francisco de Quito, EC
About Marcelino

Doctor en Historia del Arte por la Universidad de Oviedo, es profesor tiempo completo en la Universidad San Francisco de Quito, donde imparte asignaturas en la carrera de Artes Contemporáneas y la subespecialización de Fotografía. Sus intereses académicos van relacionados con la influencia de la tecnología en las artes y la sociedad, recibiendo especial interés, entre otros aspectos, la posfotografía, la performance audiovisual digital, el videojuego como herramienta creativa o la influencia de la ciencia ficción como herramienta especulativa. Desde 2012 codirige «Hausmann. Encuentro multidisciplinar de creación new media» desde el Colegio de Comunicación y Artes Contemporáneas de la Universidad San Francisco de Quito. Este espacio reflexiona desde la academia sobre la importancia del desarrollo tecnológico en la sociedad y el arte, promoviendo la creación, estudio y exhibición de arte con características tecnológicas y científicas.

Aquest article fa referència a la capacitat de la ciència-ficció per especular sobre la incidència dels objectes tecnològics dins els processos històrics i socials. Aprofitant la importància que algunes perspectives metodològiques com l'arqueologia dels mitjans i els nous materialismes han atorgat als objectes com a elements claus per entendre la història, s'han estudiat algunes manifestacions artístiques tecnocientífiques que, revisant els arguments comuns en la ciència-ficció, han analitzat l'abast del desenvolupament tecnològic, la seva influència en la comunicació i les seves conseqüències en la societat. La ciència-ficció, com a reflex de les preocupacions de les societats on es crea, genera noves mitologies i en revisa d’altres de més antigues i es converteix, així, en una eina de reflexió poderosa i en un camp d'inspiració per a l'art contemporani.

How to Cite: García, M., (2018). Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3184
Publicat a 23 Jul 2018.