Llegir: Agència, imatges i índex en les fotopintures de Gerhard Richter: els quadres com a artefacte...

Articles

Víctor Murillo Lígorred

Universidad de Zaragoza, ES
About Víctor

Licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Salamanca y
doctor en Filosofía por la Universidad de Zaragoza con la tesis «Filosofías de la imagen: fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter» (sobresaliente cum laude).

Estancia de investigación nacional en el departamento de Educación de la Facultad de Educación, Universidad de Cantabria durante un mes.

Actualmente, profesor asociado del área de Didáctica de la Expresión Plástica, en el Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza.

Artista plástico con las líneas de investigación siguientes: estética, teoría del arte y praxis artística contemporánea.

El text present aborda l'estudi de l'obra pictòrica de Gerhard Richter en termes d'índex; una lectura actual que interpreta la naturalesa mecànica de les seves pintures des de l'icònic. Per a això, primerament, s'estudia la connexió directa entre l'obra de les fotopintures dels anys seixanta i setanta de Gerhard Richter amb el concepte d'índex, des de la relació de causalitat que estableix, on Richter amaga la mà del pintor i mostra la petjada de l'aparell. En segon lloc, mitjançant l'estètica fotogràfica que desenvolupa en el seu imaginari, s'analitzen de manera clara els mecanismes i procediments que utilitza per conservar la il·lusió d'imatge foto, convertint aquestes imatges en artefactes visuals. Per, en tercer lloc, demostrar com el concepte d'índex és el terme més adequat per explicar la naturalesa fotopictòrica d'aquestes obres. La dilució de les figures mitjançant escombratges intencionats, el mecanicisme de la tècnica, l'amateurisme identificat en l'antiestil i la negació del propi mitjà pictòric porten al capdavant unes imatges d’aparença fotogràfica que ens fan reflexionar sobre la pròpia naturalesa del seu mitjà, la memòria, la representació i l'icònic.

How to Cite: Murillo Lígorred, V., (2018). Agència, imatges i índex en les fotopintures de Gerhard Richter: els quadres com a artefactes visuals. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3196
Publicat a 23 Jul 2018.