Llegir: Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis d...

Node 21

Wolfgang Ernst

Universidad Humboldt de Berlín, DE
About Wolfgang

Formado académicamente como historiador (doctorado) y experto en estudios clásicos (Filología Latina y Arqueología Clásica) con un interés constante en la tempor(re)alidades culturales, Wolfgang Ernst creció dentro de la emergente "escuela alemana" de estudios de medios de orientación tecnológica, y ha sido profesor titular de Teorías de Medios en el Instituto de Musicología y Estudios de Medios en la Universidad Humboldt de Berlín desde 2003 (con jubilación anticipada en otoño de 2022). Su interés académico se ha centrado en la teoría archivística y la museología, antes de orientarse a las materialidades de medios.

Su investigación actual se dedica a la arqueología de medios como método, la teoría de almacenamiento técnico, las tecnologías de transmisión cultural, la estética de los medios microtemporales y su potencial cronopoético, y el análisis del sonido ("sonicidad") desde el punto de vista de la epistemología de los medios.

Libros en inglés: Digital Memory and the Archive (2013); Chronopoetics. The temporal being and operativity of technological media (2016); Sonic Time Machines. Explicit Sound, Sirenic Voices and Implicit Sonicity in Terms of Media Knowledge, Ámsterdam (2016).

L'arqueologia de mitjans és, al mateix temps, un mètode i una estètica per abordar objectes tècnics. En una àmplia varietat d'aquest tipus de pràctiques acadèmiques i artístiques, l'arqueologia de mitjans radical es contraposarà a la metàfora arqueològica suau, fent èmfasi en l'enfocament de Foucault i en el significat no humà de l'arqueologia activa en els mitjans. Una de les característiques de l'arqueologia de mitjans és que se centra en el materialisme dels mitjans, vinculada analíticament o creativament a pràctiques com el curtcircuitat creatiu.

Alguns esdeveniments fascinants, com l'aparició i l’excavació d'uns jocs d'ordinador enterrats (el cas dels jocs d'E. T.), exigeixen una resistència crítica orientada als codis respecte a la metàfora arqueològica, de la mateixa manera que l'arqueologia de mitjans, com a recerca artística en casos com el projecte dels «mitjans morts», exigeix una contralectura epistemològica en relació amb els mitjans. Es proposarà l'arqueografia de mitjans diagramàtica com a alternativa a narratives culturalment familiars d'historiografia dels mitjans.

Se situarà un focus específic sobre l’art i la preservació videogràfics, on els mateixos algorismes es converteixen en els arqueòlegs dels enregistraments arcaics de vídeo. El mètode de l'arqueologia de mitjans té més a veure amb la «re-presència» del senyal (segons Sobchack) que amb la seva historització (com el cas de l'enregistrament televisiu en els seus inicis, i del «disc amb fotografies» de la missió espacial Voyager). L'arqueologia de mitjans, com a mètode de recerca tecnològica, es manté propera al senyal (ja sigui de formes d'ona analògiques o polsos digitals).

Ja s'ha escrit sobre l'arqueografia de mitjans com a mode per a la seva presentació (per exemple, el llibre The Autobiography of Video, d'Ina Blom). Quant al repte del patrimoni temporal dels mitjans, la preservació de l'art videogràfic és una arqueologia de mitjans aplicada.

How to Cite: Ernst, W., (2018). Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos). Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3205
Publicat a 23 Jul 2018.

• EPUB (EN)