Llegir: L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies

Node 21

L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies

Pau Alsina ,

Profesor de los Estudios de Artes y Humanidades (UOC) Director de la revista Artnodes, ES
About Pau

Doctor en Filosofía por la Universidad de Barcelona. Profesor de los Estudios de Artes y Humanidades de la Universitat Oberta de Cata­lunya, donde coordina e imparte asignaturas de arte y pensamiento contemporáneo. Profesor del máster de Comisariado de Arte Digital de la Escuela Superior de Diseño, centro adscrito a la URL. Director de la revista Artnodes, dedicada a las intersecciones entre arte, ciencia y tecnología. Es cofundador y miembro del equipo coordinador de YASMIN, red de arte, ciencia y tecnología (ACT) de los países medi­terráneos, impulsada por Unesco Digiarts, Leonardo/ISAST, Olats, Artnodes/UOC y la Universidad de Atenas. Ha colaborado con diversas instituciones públicas y privadas en la configuración de políticas cul­turales vinculadas al arte y la cultura digital. También ha impulsado eventos interdisciplinares como el encuentro Sinergia o el Congreso Internacional sobre Arte y Materialidad. Ha escrito diferentes libros, capítulos de libro y artículos sobre las intersecciones entre arte, ciencia y tecnología y pensamiento contemporáneo. Actualmente, investiga en la elaboración de una aproximación neomaterialista al arte y la cultura contemporánea.

Ana Rodríguez,

Profesora de los Estudios de Artes y Humanidades (UOC) Publicaciones en Academia.edu, ES
About Ana

Ana Rodríguez Granell es Doctora en Historia del Arte (Universitat de Barcelona, 2012). Desde 2009 es profesora propia en el Departamento de Artes y Humanidades de la Universitat Oberta de Catalunya donde coordina asignaturas relativas a las áreas de Medios de comunicación, Estudios fílmicos e Historia del Arte. Desde 2006 es miembro de grupos de investigación y proyectos de I + D financiados por el Ministerio de Economía dedicados al estudio de la cultura y la sociedad, el cine y la historia y la cultura digital. En 2013 se une al equipo editorial de la revista indexada Artnodes como directora ejecutiva. Los últimos trabajos de investigación y publicaciones se han centrado en reflexionar sobre la historia cultural del modernismo y sobre cuestiones de agencia y estética oposicional en las artes del siglo xx y finales del xix. Recientemente, ha estado desarrollando su trabajo de investigación como investigadora visitante en el Departamento de Antropología de Visual de la Universidad Goldsmiths de Londres.

Vanina Yael Hofman

Investigadora ajudant Estudis d'Arts i Humanitats (UOC), ES
About Vanina

Vanina Hofman és assistent de recerca en el departament d’Estudis d'Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya, a més de productora cultural independent. Estudia pràctiques plurals i divergents per a la preservació i l’arxiu de les media arts. S'interessa particularment pels processos implicats en la construcció del record i l'oblit en la cultura digital, les històries de l'art no convencionals i les materialitats digitals.

Vanina es va llicenciar en Disseny d'Imatge i So a la Universitat de Buenos Aires (UBA). Té un màster en Comissariat i pràctiques culturals en arts i nous mitjans pel MECAD/Universitat Ramon Llull. També és doctora per l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3)/Universitat Oberta de Catalunya.

Des de 2006 coordina la plataforma independent Taxonomedia i ha organitzat diverses activitats a Argentina, Espanya i Colòmbia.

És membre del grup d’investigació Mediaccions de la Universitat Oberta de Catalunya i del grup de recerca Art, Arquitectura i Societat Digital de la Universitat de Barcelona.

En aquesta article introduïm alguns dels diferents vectors clau de gestació i desenvolupament de l’anomenada arqueologia dels mitjans, àmbit de coneixement i marc d’investigació objecte d’aquest monogràfic. Partim d’una mirada arqueològica de llarg recorregut en l’àmbit propi, tot establint connexions tranversals amb autors, conceptes i perspectives afins a l’àmbit que permeten comprendre el rerefons que l’articula. Sense voluntat de ser exhaustius, elaborem un breu estat de la qüestió que permeti orientar-nos per les diferents aproximacions presents en el monogràfic; mostrant alhora la seva heterogeneïtat i complexitat constitutiva, per mitjà d’alguns dels seus autors més emblemàtics, i alhora sent conscients de la necessitat d’avançar en el seu desenvolupament particular.

How to Cite: Alsina, P., Rodríguez, A. & Hofman, V.Y., (2018). L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies. Artnodes. (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3251
Publicat a 23 Jul 2018.

• Full node (PDF) (EN)