Llegir: L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies

Node 21

L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies

Pau Alsina ,

Profesor de los Estudios de Artes y Humanidades (UOC) Director de la revista Artnodes, ES
About Pau

Doctor en Filosofía por la Universidad de Barcelona. Profesor de los Estudios de Artes y Humanidades de la Universitat Oberta de Cata­lunya, donde coordina e imparte asignaturas de arte y pensamiento contemporáneo. Profesor del máster de Comisariado de Arte Digital de la Escuela Superior de Diseño, centro adscrito a la URL. Director de la revista Artnodes, dedicada a las intersecciones entre arte, ciencia y tecnología. Es cofundador y miembro del equipo coordinador de YASMIN, red de arte, ciencia y tecnología (ACT) de los países medi­terráneos, impulsada por Unesco Digiarts, Leonardo/ISAST, Olats, Artnodes/UOC y la Universidad de Atenas. Ha colaborado con diversas instituciones públicas y privadas en la configuración de políticas cul­turales vinculadas al arte y la cultura digital. También ha impulsado eventos interdisciplinares como el encuentro Sinergia o el Congreso Internacional sobre Arte y Materialidad. Ha escrito diferentes libros, capítulos de libro y artículos sobre las intersecciones entre arte, ciencia y tecnología y pensamiento contemporáneo. Actualmente, investiga en la elaboración de una aproximación neomaterialista al arte y la cultura contemporánea.

Ana Rodríguez,

Professora dels Estudis d'Arts i Humanitats (UOC) Publicacions a Academia.edu, ES
About Ana

Ana Rodríguez Granell és Doctora en Història de l’Art (Universitat de Barcelona, 2012). Des del 2009 és professora pròpia del Departament d’Arts i Humanitats de la UOC, on coordina assignatures relatives a les àrees dels Mitjans de comunicació, Estudis fílmics i Història de l’Art. Des del 2006 és membre de grups de recerca i projectes de R+D finançats pel Ministeri d’Economia, dedicats a l’estudi de la cultura i la societat, el cinema i la història i la cultura digital. El 2013 entra a l’equip editorial de la revista indexada Artnodes com a directora executiva. Els últims treballs d’investigació i publicacions s’han centrat a reflexionar sobre la història cultural del modernisme i sobre qüestions d’agència i estètica oposicional a les arts del segle xx i finals del xix. Recentment ha desenvolupat la seva tasca d’investigació com a investigadora visitant al Departament d’Antropologia Visual de la Universitat Goldsmiths de Londres.

Vanina Yael Hofman

Investigadora ayudante Estudios de Artes y Humanidades (UOC), ES
About Vanina

Vanina Hofman es asistente de investigación en el departamento de los Estudios de Artes y Humanidades de la Universitat Oberta de Catalunya, además de productora cultural independiente. Estudia prácticas plurales y divergentes para la preservación y archivo de las media arts. Se interesa particularmente por los procesos implicados en la construcción del recuerdo y el olvido en la cultura digital, las historias del arte no convencionales y las materialidades digitales.

Vanina se licenció en Diseño de Imagen y Sonido por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Tiene un máster en Comisariado y prácticas culturales en artes y nuevos medios por el MECAD/Universidad Ramon Llull. También es doctora por el Internet Interdisciplinary Institute (IN3)/Universitat Oberta de Catalunya.

Desde 2006 coordina la plataforma independiente Taxonomedia y ha organizado varias actividades en Argentina, España y Colombia.

Es miembro del grupo de investigación Mediaccions de la Universitat Oberta de Catalunya y del grupo de investigación Arte, Arquitectura y Sociedad Digital de la Universidad de Barcelona.

En aquesta article introduïm alguns dels diferents vectors clau de gestació i desenvolupament de l’anomenada arqueologia dels mitjans, àmbit de coneixement i marc d’investigació objecte d’aquest monogràfic. Partim d’una mirada arqueològica de llarg recorregut en l’àmbit propi, tot establint connexions tranversals amb autors, conceptes i perspectives afins a l’àmbit que permeten comprendre el rerefons que l’articula. Sense voluntat de ser exhaustius, elaborem un breu estat de la qüestió que permeti orientar-nos per les diferents aproximacions presents en el monogràfic; mostrant alhora la seva heterogeneïtat i complexitat constitutiva, per mitjà d’alguns dels seus autors més emblemàtics, i alhora sent conscients de la necessitat d’avançar en el seu desenvolupament particular.

How to Cite: Alsina, P., Rodríguez, A. and Hofman, V.Y., 2018. L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies. Artnodes, (21). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i21.3251
Publicat a 23 Jul 2018.

• Full node (PDF) (EN)