Llegir: ID+Lab – Anàlisi, modelització i disseny de la interdisciplinarietat

Benjamin Thomack,

Nadia Zeissig

Humboldt-Universität zu Berlin, DE

La col·laboració entre disciplines sovint és la clau per resoldre tasques complicades. Al mateix temps, la comunicació i la cooperació dins d'aquest tipus de col·laboració es caracteritzen per una sèrie de processos dinàmics i polifacètics. L'ID+Lab estudia les estructures de la cooperació interdisciplinària per tal de comprendre-les, visualitzar-les i comprovar-les millor. L'ID+Model desenvolupat per a aquesta finalitat ens permet copsar una visió totalment nova i detallada d'aquestes estructures.

L'ID+Model possibilita analitzar les col·laboracions complexes, modelitzar-les i dissenyar-les com una xarxa d'actors i connexions. Hi ha onze elements bàsics, o ID+Actors, que s'ha demostrat que són fonamentals en les col·laboracions interdisciplinàries: la gent, les organitzacions, els esdeveniments, les tasques, els mètodes, les eines, els diners, els temes, el temps, les fonts i els llocs. Els ID+Actors formen una xarxa a través d'uns vincles definits semànticament, els ID+Ties, i amb un estatus, un valor i una intensitat diferents. El fet de definir formalment la modelització en l'anomenada ID+Ontology possibilita que les dades de la recerca estiguin disponibles per al web semàntic i per al núvol Linked Open Data.

Basant-se en l'ID+Model, l'ID+Lab desenvolupa una plataforma de contextualització per a la recerca semàntica: l'ID+Stage. L'eina de modelització ID+Backstage utilitza un diàleg de preguntes estructurades per aplegar tots els actors i les connexions crítics d'una publicació, els tradueix en el seu entorn a un format lectura mecànica i els emmagatzema. Quan el resultat d'una recerca es connecta amb el context d'origen modelitzat, es forma la ID+Publication. En conseqüència, no només es revelen els resultats de la recerca sinó també els seus processos de desenvolupament. Les ID+Publications es publiquen a l'ID+Stage. L'ID+Ontology permet l'enregistrament semàntic i la consultabilitat de totes les dades com a base de la modelització.

How to Cite: Dürfeld, M., Schultz, A., Stein, C., Thomack, B. and Zeissig, N., 2018. ID+Lab – Anàlisi, modelització i disseny de la interdisciplinarietat. Artnodes, (22). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i22.3214
Publicat a 20 Nov 2018.

• EPUB (EN)