Llegir: Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la rea...

Node 22

Monica Roxana Ravelo García ,

Universidad de Valparaíso (Chile), CL
About Monica

Mónica R. Ravelo García es doctora (c) en Estudios Interdisciplinarios sobre Pensamiento, Cultura y Sociedad de la Universidad de Valparaíso, Chile. Licenciada en Historia del Arte por la Universidad de La Habana, Cuba. Participa en el Centro de Investigaciones Artísticas de la Universidad de Valparaíso. Desarrolla su tesis doctoral sobre arte y resistencia, enfocada en el uso del medio digital en las obras de artistas visuales cubanos. Ha recibido distintas becas y premios como narradora, entre ellos, Razón de Ser 2010 y Pinos Nuevos 2011. Es autora del libro de cuentos Chica de Portada (La Habana: Letras Cubanas, 2012), y ha publicado relatos en revistas y antologías de narrativa cubana. Sus ensayos sobre arte aparecen en publicaciones cubanas e internacionales. En 2015, participó como ayudante de investigación del proyecto Fondart, «Reedición Poemas de las madres de Gabriela Mistral con los dibujos de André Racz». Becaria Conicyt PCHA, Doctorado Nacional (Chile), año 2016, Folio 21161304.

Carolina Benavente Morales

Universidad de Valparaiso (Chile), CL
About Carolina
Doctora en Estudis Americans menció Pensament i Cultura per la Universitat de Santiago de Xile i llicenciada en Història i en Ciència Política per la Universitat Catòlica de Xile. Professora titular de la Facultat d'Arquitectura de la Universitat de Valparaíso, institució on exerceix com a investigadora del Conveni d'Acompliment HACS i del Centre d'Investigacions Artístiques, acadèmica del doctorat en Estudis Interdisciplinaris sobre Pensament, Cultura i Societat i editora en cap de Panambí. Revista de investigaciones artísticas. Investiga problemes d'art, literatura i cultura a Amèrica Llatina i al Carib. Autora d'Escena menor. Prácticas artístico-culturales en Chile, 1990-2015 (Santiago: Cuarto Propio, 2018) i coorganitzadora, amb Ana Pizarro, d'África/América: literatura y colonialidad (Santiago: Fondo de Cultura Económica, 2014).

Aquest article se centra en l'ús del mitjà digital en les obres d'un grup d'artistes visuals cubans entre els anys 2000 i 2015 per a realitzar un art de resistència artística, sociocultural i política davant les dificultats nacionals d'accés a les TIC i a la cibercultura. Primerament fa una descripció panoràmica del context tecnològic nacional i les pràctiques alternatives de connectivitat desenvolupades per la societat civil, de què els artistes són sovint investigadors participants. Proposa dues temàtiques recurrents que reflecteixen l'abordatge crític dels artistes sobre el procés d'informatització nacional i de participació en la cibercultura: les dificultats d'accés i la participació en els fluxos digitals d'informació i en la cibercultura, i les pràctiques socials alternatives de connectivitat amb què la població intenta revertir la realitat del seu context. Indica algunes oportunitats particulars dels artistes en l'entramat social per a l'accés als mitjans i la comprensió dels assumptes abordats. Observa diferents tendències en aquests, d'acord amb les seves solucions artístiques, la seva ruptura amb els formats tradicionals i els seus nivells d'intervenció a l'espai i les pràctiques socials. Finalment, el treball descriu les poètiques propostes per cada autor i analitza el comportament d'alguns aspectes estructurals en l'ús del digital, com ara la materialitat, la interactivitat i la relació espai-temps.

How to Cite: Ravelo García, M.R. and Benavente Morales, C., 2018. Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional. Artnodes, (22). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i22.3241
Publicat a 20 Nov 2018.