Llegir: De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’...

NODE 21.2 (Guest Editors: P. Alsina, A. Rodríguez, V. Hofman)

Francisco Javier Frutos,

About Francisco Javier

Francisco Javier Frutos es profesor titular en el Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología y Comunicación, Universidad de Salamanca.

Carmen López ,

About Carmen

Carmen López San Segundo es investigadora contratada en el proyecto europeo «A Million Pictures: Magic Lantern Slide Heritage as Artefacts in the Common European History of Learning» (PCIN-2015-186-C02-01), adscrita al Departamento de Sociología y Comunicación de la Universidad de Salamanca. Su labor profesional está ligada a la gestión del patrimonio cultural: desde la dirección técnica arqueológica hasta la restauración escultórica, pasando por la fotografía, el diseño editorial y expositivo.

Marta Cerezo

About Marta

Marta Cerezo investigadora en formación a través de la ayuda para contratación predoctoral de la Junta de Castilla y León, cofinanciada por el Fondo Social Europeo. Graduada en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Salamanca, posee el Máster Universitario en Investigación en Comunicación Audiovisual. En la actualidad realiza el doctorado en el programa Formación en la sociedad del conocimiento de la Universidad de Salamanca.

Las sessions que combinaven la projecció d’imatges, la recitació de textos i la interpretació de melodies musicals van assolir entre els segles xix i xx una gran rellevància sociocultural a Espanya. Per a les seves finalitats, aquestes sessions es van servir d’un nou dispositiu que va adoptar denominacions com fantascopi, megascopi, microscopi solar o llanterna de projecció, i que va donar nom a un mitjà de comunicació social molt popular conegut amb el terme de «llanterna màgica». Malgrat la influència indubtable que va tenir a l’Espanya contemporània, la presència de la llanterna màgica en l’àmbit acadèmic sempre ha estat residual. Afortunadament, des de fa dues dècades, s’ha produït un canvi de tendència més d’acord amb la seva rellevància cultural gràcies, en bona mesura, a la renovació i l’embranzida introduïda per la arqueologia dels mitjans de comunicació. Enfront de l’interès científic creixent per un objecte d’estudi tan extens com la llanterna màgica a Espanya, aquest text, després de fer una història breu i introductòria d’aquest dispositiu a Espanya, resumeix dos estudis d’anàlisis de contingut aplicats a les plaques de llanterna màgica disseminades en els fons patrimonials de l’Estat espanyol.

How to Cite: Frutos, F.J., López, C. and Cerezo, M., 2019. De plaques de llanterna màgica a Espanya: dos estudis d’anàlisi de contingut al servei de l’arqueologia dels mitjans de comunicació. Artnodes, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i23.3188
Publicat a 11 Jan 2019.