Llegir: Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Apa...

NODE 22.2 (Guest Editor: Nuria Rodríguez-Ortega)

Pedro Ortuño-Mengual ,

Universidad de Murcia, ES
About Pedro

Doctor en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València el 2002. Professor titular de l’Àrea d’Escultura de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Múrcia. Combina la seva tasca docent, artística i de recerca amb el comissariat d’exposicions audiovisuals. Ha comissariat l’exposició La imagen pensativa. 15 miradas al videoarte al centre cultural Puertas de Castilla de Múrcia (2011) i el programa Off Bollywood al MNCARS de Madrid (2009). Des de 1990 exhibeix la seva obra en centres com La Gallera, l’IVAM de València, la sala Metrònom de Barcelona i el Museum fur Neue Kunst de Karlsruhe (Alemanya). Des de 2009 és director de la revista acadèmica Arte y políticas de identidad. La seva recerca reflexiona sobre el paper dels mitjans de comunicació i la seva relació amb les identitats perifèriques. Ha participat en diversos projectes de recerca R+D+i, i actualment és investigador principal, juntament amb Laura Baigorri, del projecte d’R+D+i MIMECO HAR2017-84915-R, Cossos connectats. Art i cartografies identitàries en la societat transmèdia (2018-2020).

Gloria Lapeña-Gallego

Universidad de Murcia, ES
About Gloria

Llicenciada en Belles Arts (Universitat de Múrcia, 2012), guanyadora del Primer Premi Nacional de l’àrea d’Arts i Humanitats. Màster oficial de Producció i Gestió Artística (Universitat de Múrcia, 2013). Doctora en Arts i Humanitats per la Universitat de Múrcia (2017). Membre del grup de recerca d’Art i Polítiques d’Identitat (Universitat de Múrcia) i secretària tècnica de la revista científica Arte y políticas de identidad del grup de recerca esmentat.

Actualment col·labora en els projectes «Genealogy of ideas Genius loci and accumulation of collective memories in Europe. A Socio-religious history» (Societat Japonesa per a la Promoció de la Ciència i Universitat d’Estudis Estrangers del Japó, investigador principal Dr. Tateishi) i «Reset: Mar Menor-Laboratorio de imaginarios para un paisaje en crisis» (Fundación Daniel y Nina Carasso i Universitat de Múrcia, investigadora principal Dra. Boix Tovar).

La reflexió sobre la memòria és un tema que ocupa un lloc preponderant en l’art contemporani. Aquest fet està d’acord amb la necessitat humana de preservar la història en tota la seva extensió, des de la recuperació de la memòria històrica, potenciada per les lleis memorials com a forma de justícia amb els vençuts en els grans conflictes bèl·lics, fins al rescat dels records personals i individuals que configuren la memòria col·lectiva dels diferents grups identitaris. L’artista assumeix el paper d’historiador i investiga les diferents fonts orals i escrites. Algunes vegades, com en el cas que ens ocupa, genera arxius en què identifica la censura a la qual està sotmesa la historiografia i analitza la ruïna i la petjada com a document viu, reflex dels successos ocorreguts en llocs concrets.

En aquest article duem a terme una anàlisi del cas d’estudi del projecte Des/Aparicions, dut a terme per Antoni Muntadas el 1996 a l’Arts Santa Mònica, amb l’ajuda de les afirmacions i les consideracions extretes d’una conversa que vam mantenir amb l’artista i que reproduïm en aquest text. La utilització dels mitjans digitals i internet aprofitant el context històric de l’edifici es deriven en un contramonument específic del lloc (site-specific) híbrid i simbiòtic en el qual els murs es converteixen en suport de memòries desaparegudes, les quals es presenten de manera fragmentària i volàtil en un espai de reflexió situat a mig camí entre la metàfora i la literalitat.

How to Cite: Ortuño-Mengual, P. and Lapeña-Gallego, G., 2019. Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Aparicions d’Antoni Muntadas. Artnodes, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i23.3193
Publicat a 11 Jan 2019.