Llegir: Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Apa...

NODE 22.2 (Guest Editor: Nuria Rodríguez-Ortega)

Pedro Ortuño-Mengual ,

Universidad de Murcia, ES
About Pedro

Doctor en Bellas Artes por la Universidad Politécnica de Valencia en 2002. Profesor titular del área de escultura de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Murcia. Combina su labor docente, artística y de investigación con el comisariado de exposiciones audiovisuales. Ha comisariado la exposición La imagen pensativa. 15 miradas al videoarte en el centro Cultural Puertas de Castilla de Murcia (2011) y el programa Off Bollywood en MNCARS de Madrid (2009). Desde 1990 exhibe su obra en centros como La Gallera o el IVAM de Valencia, la Sala Metrònom de Barcelona y el Museum fur Neue Kunst de Karlsruhe (Alemania). Desde 2009 es director de la revista académica Arte y Políticas de Identidad. Su investigación reflexiona sobre el papel de los medios de comunicación y su relación con las identidades periféricas. Ha participado en varios proyectos de investigación i+D+I, y actualmente es investigador principal, junto a Laura Baigorri, del proyecto i+D+I MIMECO HAR2017-84915-R, cuerpos conectados. Arte y cartografias identitarias en la sociedad transmedia (2018-2020).

Gloria Lapeña-Gallego

Universidad de Murcia, ES
About Gloria

Licenciada en Bellas Artes (Universidad de Murcia, 2012) con Primer Premio Nacional en el Área de Artes y Humanidades. Máster Oficial de Producción y Gestión Artística (Universidad de Murcia, 2013). Doctora en Artes y Humanidades por la Universidad de Murcia (2017). Miembro del Grupo de Investigación Arte y Políticas de Identidad (Universidad de Murcia) y secretaria técnica de la revista científica Arte y Políticas de Identidad del citado grupo de investigación.

Actualmente, colabora en los proyectos «Genealogy of ideas Genius loci and accumulation of collective memories in Europe. A Socio-religious history» (Japan Society for the Promotion of Science and Tokyo University of Foreign Studies, investigador principal Dr. Tateishi) y «Reset: Mar Menor-Laboratorio de imaginarios para un paisaje en crisis» (Fundación Daniel y Nina Carasso y Universidad de Murcia, investigadora principal Dra. Boj Tovar).

La reflexió sobre la memòria és un tema que ocupa un lloc preponderant en l’art contemporani. Aquest fet està d’acord amb la necessitat humana de preservar la història en tota la seva extensió, des de la recuperació de la memòria històrica, potenciada per les lleis memorials com a forma de justícia amb els vençuts en els grans conflictes bèl·lics, fins al rescat dels records personals i individuals que configuren la memòria col·lectiva dels diferents grups identitaris. L’artista assumeix el paper d’historiador i investiga les diferents fonts orals i escrites. Algunes vegades, com en el cas que ens ocupa, genera arxius en què identifica la censura a la qual està sotmesa la historiografia i analitza la ruïna i la petjada com a document viu, reflex dels successos ocorreguts en llocs concrets.

En aquest article duem a terme una anàlisi del cas d’estudi del projecte Des/Aparicions, dut a terme per Antoni Muntadas el 1996 a l’Arts Santa Mònica, amb l’ajuda de les afirmacions i les consideracions extretes d’una conversa que vam mantenir amb l’artista i que reproduïm en aquest text. La utilització dels mitjans digitals i internet aprofitant el context històric de l’edifici es deriven en un contramonument específic del lloc (site-specific) híbrid i simbiòtic en el qual els murs es converteixen en suport de memòries desaparegudes, les quals es presenten de manera fragmentària i volàtil en un espai de reflexió situat a mig camí entre la metàfora i la literalitat.

How to Cite: Ortuño-Mengual, P. and Lapeña-Gallego, G., 2019. Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Aparicions d’Antoni Muntadas. Artnodes, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i23.3193
Publicat a 11 Jan 2019.