Llegir: Obsolescència i resiliència en les humanitats digitals. El cas de la Biblioteca Digital de ...

NODE 22.2 (Guest Editor: Nuria Rodríguez-Ortega)

Nieves Pena Sueiro ,

Universidade da Coruña, ES
About Nieves

Doctora en Filología Hispánica por la Universidade da Coruña y licenciada en Filología Hispánica y en Filología Gallego-Portuguesa por la Universidade de Santiago. En la actualidad es profesora titular de Literatura Española adscrita al Departamento de Letras de dicha Universidad. Ha dedicado su trayectoria investigadora a la literatura y cultura española de los siglos xvi- xvii, centrándose en las líneas de investigación del proyecto Biblioteca Digital Siglo de Oro (de cuyo equipo, que ahora dirige, formó parte desde sus inicios en 1993): relaciones de sucesos, literatura emblemática y bibliotecas del Siglo de Oro. Es miembro del SIELAE, de la Sociedad Internacional de Relaciones de Sucesos (en cuya junta directiva desempeñó los cargos de vocal y tesorera, ocupando en la actualidad la vicepresidencia), de la Sociedad Española de Emblemática, de la Society for Emblem Studies, de la Sociedad Internacional de Humanidades Digitales Hispánicas, de la Asociación Española de Bibliografía y de otras sociedades científicas.

Su currículum completo se puede encontrar en: http://pdi.udc.es/es/File/Pdi/7Z79E

Ángeles Saavedra Places

Universidade da Coruña, ES
About Ángeles

Doctora y licenciada en Informática por la Universidade da Coruña (UDC), en la actualidad es profesora titular del Departamento de Computación de esta misma universidad. Su investigación principal la ha realizado desde el principio en el marco de las Humanidades Digitales, primero en bibliotecas digitales y, posteriormente, en indexación y estructuras de datos compactas, sistemas de información geográfica y sistemas de información en web. Su trabajo de investigación lo combina con trabajo de desarrollo innovador, tanto en proyectos de investigación como en el marco de contratos de I+D+i, donde aplica directamente los resultados de su investigación, o analiza y diseña sistemas de información complejos. En el trabajo de transferencia, es de destacar la constitución de la empresa Enxenio SL en el año 2003, junto con otros ocho profesores de su grupo de investigación, que continúa su trayectoria en la actualidad como empresa asociada de la UDC. Su currículum completo se puede encontrar en: http://lbd.udc.es/ShowResearcherInformation.do?id=5

En aquest article es planteja el problema de l’obsolescència de les aplicacions d’humanitats digitals a partir de l’experiència de la base de dades CBDRS (Catàleg i Biblioteca Digital de Relacions de Successos) i es presenten les diferents estratègies que implica l’adopció de fluxos de treball per a adaptar-se a les noves tecnologies i mantenir, conservar i ampliar o millorar les dades i els objectes digitals. La rapidesa de l’avanç i el desenvolupament tecnològic, i els canvis en els paradigmes o les metodologies inherents comporten la necessitat de tornar a dissenyar les aplicacions perquè funcionin correctament i puguem fer ús de la informació que ens brinden. En el grup SIELAE es va crear l’any 1994 una base de dades relacional per a emmagatzemar informació bibliogràfica sobre relacions de successos amb tecnologies que llavors eren capdavanteres però que avui resulten antiquades (tot i que el programari s’ha anat actualitzant i que s’han fet ja diversos ajustos); alhora, els progressos en el coneixement del camp de recerca, impulsats pel treball amb la base de dades, han donat lloc a alguns canvis en el model de dades i a la necessitat de gestionar un volum d’informació que no s’havia previst. Totes aquestes raons (els avanços tecnològics, les modificacions en el model de dades o el volum ingent d’informació) justifiquen que, dues dècades després, ens plantegéssim la necessitat de donar suport a una reenginyeria de la base de dades CBDRS, ja que l’aplicació presentava problemes de rendiment (el temps d’espera després d’una cerca és elevat) i, a més, l’usuari vol ara més usabilitat i més prestacions en els catàlegs digitals.

En aquest treball presentem els avanços en la reenginyeria de la base de dades CBDRS, que es construeix com proveïdor de dades del protocol OAI-PMH, en el format Dublin Core, i així poder-se integrar en metacercadors que implantin aquest protocol, com ARACNE, Xarxa d’Humanitats Digitals i Lletres Hispàniques, que, a més, és agregador d’altres recol·lectors com Hispana (portal d’accés al patrimoni digital i agregador nacional) i Europeana (portal d’accés al patrimoni digital europeu). Les actualitzacions i modificacions a les quals es va sotmetre la base de dades CBDRS l’han fet molt més potent, capaç d’emmagatzemar una gran quantitat d’informació i de retornar-la a l’usuari segons múltiples criteris de cerca en un temps d’espera mínim; a més, permet exportar els resultats de cerques a altres formats i enviar-los automàticament. Una de les grans novetats de CBDRS és que es completa amb un sistema GIS, que permet visualitzar la informació resultat de les consultes en mapes. Finalment, és una aplicació multidispositiu, amb una interfície capaç d’adaptar-se automàticament a diferents aparells (telèfons mòbils, tauletes, ordinadors…), i garantir així l’accessibilitat total del contingut.

How to Cite: Sueiro, N.P. and Saavedra Places, Á., 2019. Obsolescència i resiliència en les humanitats digitals. El cas de la Biblioteca Digital de Relacions de Successos. Artnodes, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i23.3243
Publicat a 11 Jan 2019.