Llegir: El teatre aplicat com a camp interdisciplinari de recerca en els estudis teatrals

Articles

Ana Soledad Sedano-Solis

Escuela de Teatro Pontificia Universidad Católica de Chile, CL
About Ana

Doctora en Estudios Teatrales (2017) por la Universidad de Alcalá y Académica de la Escuela de Teatro de la Pontificia Universidad Católica. Posee experiencia nacional e internacional en la Universidad Arturo Prat, la Universidad de Alcalá y la Universidad Nacional de Guinea Ecuatorial. En dichas instituciones ha realizado docencia e investigación, y ha gestionado proyectos de extensión y vinculación con el medio, además de participar en instancias de intercambio universitario entre Europa, África y Centroamérica a través de programas de cooperación internacional.

Ha sido galardonada con el premio Joven Investigador por parte de la Universidad de Burgos y la Sociedad Española de Pedagogía (2012) y se ha adjudicado el Programa Giner de los Ríos de Profesores e Investigadores Invitados para el curso 2016/2017 de la Universidad de Alcalá.

Actualmente, se encuentra desarrollando el proyecto CONICYT PAI 79170047: «El Teatro Aplicado como campo científico en los Estudios Teatrales: Sistematización teórico-práctica e implementación de una línea de investigación en la Escuela de Teatro de la Pontificia Universidad Católica de Chile».

En aquest article es justifica la posició del teatre aplicat com un camp de recerca interdisciplinari dins dels estudis teatrals. Es considera que situar-lo com a camp de recerca permetrà organitzar una sèrie de pràctiques que actualment fluctuen entre diferents disciplines, per estudiar-les des del lloc i amb el rigor que els correspon, i delimitar un conjunt de problemes teòrics i mètodes de recerca propis.

A partir de la revisió i la sistematització de la informació bibliogràfica disponible, s’analitzen els orígens del concepte, les seves característiques principals i les formes en les quals s’ha desenvolupat en l’àmbit acadèmic. Amb aquests resultats es pretén establir un punt de partida comú que permeti explorar les múltiples dimensions que comprèn el teatre aplicat avui dia.

Finalment, es planteja que el teatre aplicat inclou tres grans àrees (teatre aplicat en educació, teatre aplicat en salut i teatre aplicat en comunitat), que al seu torn agrupen una sèrie de pràctiques teatrals que comparteixen línies comunes d’acció i un propòsit i un context d’execució determinats. Es tracta de contribuir al sorgiment d’un cos científic delimitat i precís que, per tant, sigui més accessible per a acadèmics i investigadors.

How to Cite: Sedano-Solis, A.S., 2019. El teatre aplicat com a camp interdisciplinari de recerca en els estudis teatrals. Artnodes, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i23.3260
Publicat a 11 Jan 2019.