Llegir: Objecte patològic / objecte panòptic. Disseny per a la transparència i optimització en dispo...

NODE 24. After the post-truth

Alicia de Manuel Lozano

Universitat Autònoma de Barcelona, ES
About Alicia
Graduada en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid, cursó un año en Aalto University en Helsinki, donde comenzó a explorar la relación entre arte, diseño y tecnología. Realizó un máster en Investigación en Arte y Creación por la Universidad Complutense y un máster en Investigación en Arte y Diseño, donde ha continuado una investigación marcada por el estudio de la representación del cuerpo en el espacio virtual.
Actualmente trabaja en proyectos de innovación con nuevas tecnologías aplicadas a las artes escénicas en la Fundación Épica y sigue desarrollando su propuesta de investigacio?n en el programa de doctorado de Filosofi?a de la Universitat Auto?noma de Barcelona.

«Les dimensions de comportament poden arribar a respondre al disseny de l’objecte electrònic», així comença Anthony Dunne el seu llibre sobre disseny especulatiu Hertzian Tales (Dunne, 2005) quan es refereix a l’objecte patològic. Aquest objecte, manipulat tecnològicament, sostreu l’usuari d’un comportament estandarditzat, generant una experiència de comportament patològic que pot arribar a ser paranoica o sospitosa. D’altra banda, l’objecte panòptic, derivat de la teoria de Bentham, exposada després per Foucault a Vigilar i castigar (Foucault, 1975), ens parla d’un objecte tecnològic que transforma la seva mirada en un estat de vigilància, en la qual, a més, res no pot escapar. Els dispositius portables i, per tant, l’internet de les coses, formen part dels dispositius capaços de ser totes dues coses. Una tecnologia que, gràcies al desenvolupament del Bluetooth i a l’abaratiment dels sensors, s’ha pogut desenvolupar en l’actualitat. Aquest article presenta una anàlisi d’aquesta nova tecnologia, inscrita sota el paraigua de l’internet de les coses a través d’una mirada panòptica i patològica.

How to Cite: de Manuel Lozano, A., 2019. Objecte patològic / objecte panòptic. Disseny per a la transparència i optimització en dispositius portables. Artnodes, (24). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i24.3280
Publicat a 11 Jul 2019.