Llegir: Polítiques de la postveritat al Pròxim Orient: estudis de casos de Síria i Turquia

NODE 24. After the post-truth

Gabriele Cosentino ,

Investigador independiente, LB
About Gabriele

Gabriele Cosentino (Doctor, New York University) es un académico independiente afincado en Beirut que trabaja en la intersección entre tecnología, política y cultura popular. Ha publicado artículos en revistas académicas y ha editado colecciones sobre una gran variedad de temas, como la globalización cultural y la comunicación política. Su último libro, L’era della post-verità (Imprimatur, 2017), es una monografía sobre la desinformación y las políticas posverdad. Ha impartido clases en la New York University, la John Cabot University, el Vesalius College y la Lebanese American University.

Berke Alikasifoglu

SciencesPo (París), FR
About Berke

Berke Alikasifoglu es estudiante del máster en Seguridad Internacional en la SciencesPo en París, con especialización en Próximo Oriente e Inteligencia. Ha contribuido a la publicación en línea de A Hitchhiker’s Guide to Understanding Erdogan (2016).

Aquest article presenta dos estudis de casos de desinformació del Pròxim Orient que encaixen amb l’àmplia discussió acadèmica de les «polítiques postveritat». El primer estudi de cas analitza la campanya de desinformació a través de les xarxes socials dirigida a l’organització d’ajuda humanitària a Síria coneguda com «Cascos Blancs» (White Helmets). El segon estudi de cas relata l’estratègia del president turc Erdogan, que ha fet servir la mobilització i el potencial de creació de consens de les xarxes socials després de les protestes del 2013 al Parc Gezi. Tots dos casos presenten dinàmiques similars de cooptació de les xarxes socials per part de règims autoritaris o autocràtics, especialment en forma de periodisme ciutadà, contingut generat per usuaris (UGC) i «troleig» que han rebut el suport de les autoritats de l’Estat per canviar els discursos de l’oposició.

How to Cite: Cosentino, G. and Alikasifoglu, B., 2019. Polítiques de la postveritat al Pròxim Orient: estudis de casos de Síria i Turquia. Artnodes, (24). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i24.3284
Publicat a 11 Jul 2019.