Llegir: La interfície com a alesthesis: la veritat com a organització sensible

NODE 24. After the post-truth

La interfície com a alesthesis: la veritat com a organització sensible

Ester Jordana Lluch ,

Ester Jordana Lluch Escuela Massana de Artes y Diseño, ES
About Ester

Licenciada en Psicología y en Filosofía. Doctora en Filosofía por la Universidad de Barcelona, con una tesis sobre la cuestión de la transformación en el pensamiento de Michel Foucault. Actualmente es profesora en la Escuela Massana de Artes y Diseño (centro adscrito a la Universidad Autónoma de Barcelona). Forma parte de la Cátedra de Filosofía Contemporánea de la Universidad de Barcelona y es miembro de la Red Iberoamericana Foucault. Su campo de investigación se despliega entre el pensamiento crítico, la estética y la política contemporáneas.

Ramon Rispoli

BAU Centre Universitari de Disseny de Barcelona (Universitat de Vic/Universitat Central de Catalunya), ES
About Ramon

Licenciado en Arquitectura por la Università degli Studi di Napoli «Federico II». Doctor acreditado en Historia de la Arquitectura y del Urbanismo por el Politecnico di Torino. Actualmente es docente e investigador en BAU Centro Universitario de Diseño de Barcelona (centro adscrito a la Universidad de Vic/Universidad Central de Catalunya) y miembro del grupo de investigación consolidado GREDITS (Grup de Recerca de Recerca en Disseny y Transformació Social). En sus investigaciones se ocupa principalmente de cuestiones de teoría e historia del diseño, de la arquitectura y del arte, con especial atención a sus dimensiones estéticas y políticas. Es coordinador editorial –en colaboración con Mara Martínez Morant– de la revista científica semestral Inmaterial. Diseño, Arte y Sociedad.

La problemàtica al voltant de la veritat s’ha plantejat fonamentalment des d’una perspectiva epistemològica: la qüestió, en aquest sentit, era individuar les condicions necessàries i suficients perquè una veritat sigui postulada i acceptada com a tal. Davant d’aquestes formes epistemològiques d’aproximar-se a la qüestió de la veritat, el filòsof francès Michel Foucault proposava un apropament diferent basat en allò que ell anomenava formes alethúrgiques d’aquesta, és a dir, la manera en què aquesta es produeix en tant que acte de dir veraç. En la seva reflexió, l’autor explorava així diferents maneres d’aquell «dir veraç» que travessen la història atenent a les seves formes discursives principals. No obstant això, cal preguntar-se si aquestes formes alethúrgiques no poden analitzar-se també, més enllà del discurs, en la seva manifestació sensible. En aquest sentit, sembla interessant explorar com i en quina mesura les interfícies concebudes com a «superfícies de contacte» poden ser pensades i interrogades des del disseny en el seu caràcter d’alesthesis: és a dir, explorar la manera en què son capaces de «manifestar» la veritat (allò que es considera com a vertader) a partir d’una organització particular d’allò sensible. Des d’aquesta perspectiva, ens aproximarem a la qüestió de la postveritat atenent a les seves formes de manifestació sensible i ens plantejarem algunes qüestions al voltant del règim de veritat en què funciona.

How to Cite: Jordana Lluch, E. and Rispoli, R., 2019. La interfície com a alesthesis: la veritat com a organització sensible. Artnodes, (24). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i24.3289
Publicat a 11 Jul 2019.