Llegir: Reciclant antigues estratègies i recursos. What Remains, un projecte artístic que tracta sob...

NODE 24. After the post-truth

Marloes de Valk

Piet Zwart Institute (Rotterdam, Países Bajos), NL
About Marloes

Marloes de Valk (Países Bajos) es una artista del software y escritora que se encuentra en la etapa de posdesesperación y que trata de adaptarse a la amenaza del calentamiento global, así como a ser espiada por todos los aparatos que la rodean. Sorprendida por la obsesiva dedicación con que, incluso después de lo de Snowden, compartimos detalles íntimos sobre nosotros mismos a grupos de personas que a menudo no están especialmente bien definidos, y asombrada por el ruido ensordecedor que generamos cuando socializamos con la tecnología que tenemos alrededor, intenta comprender mejor el porqué.

Ha participado en exposiciones internacionales, imparte talleres y charlas (entre otras, en Transmediale y en Chaos Communication Congress) y ha publicado artículos en software libre y de código abierto por la cultura, el arte y la tecnología libres (entre otros, en Contemporary Music Review, Archive 2020, Pervasive Labour Union Zine y NXS). Es supervisora de tesis en el máster de Edición Experimental en el Piet Zwart Institute y becaria en el V2_Lab for the Unstable Media. Fue miembro del colectivo artístico GOTO10 y ha ayudado a desarrollar el puredyne GNU/Linux distribution y el Make Art Festival. Es editora de Digital Artists’ Handbook y de la publicación FLOSS+Art, aparecida a principios de 2009. Forma parte de la Plutonian Corp, La Société Anonyme y Iodyne dynamics.

Aquest article descriu un projecte artístic basat en una investigació que busca identificar diverses estratègies dedicades a retardar la regulació industrial i a manipular l’opinió pública durant la dècada de 1980, i comparar-les amb les estratègies que fan servir plataformes de publicitat en línia com ara Google i Facebook, que afronten la regulació actual. L’article mostrarà com aquestes estratègies han construït la història d’un joc titulat What Remains, de Nintendo Entertainment System (NES), amb un humor obscur que pretén crear una experiència de lluita contra la desinformació, tot ensenyant al jugador maneres de retrocedir i recuperar la voluntat unint forces amb els altres i qüestionant activament la naturalesa de diversos mitjans informatius.

Durant la dècada de 1980, es van intentar i es van posar a prova diverses estratègies per manipular l’opinió pública i evitar, així, que la regulació amenacés indústries com les del petroli i el tabac. S’analitzaran tres estratègies amb exemples dels anys vuitanta i també de la indústria tecnològica actual, que està fent front a una regulació potencial després de les eleccions dels EUA el 2016 i del referèndum del Brexit, que ha evidenciat la manca massiva de responsabilitat per part de les plataformes de publicitat en línia. Les fonts d’informació principals que s’han analitzat són les vistes al Congrés de Facebook, Twitter i Google el novembre del 2017, i les vistes de Mark Zuckerberg als EUA i la UE a principis del 2018.

Aquest article descriu un projecte artístic que mostra algunes de les campanyes de desinformació amb més èxit abans d’internet i ressalta com la indústria de la publicitat en línia les fa servir per prevenir les regulacions que amenacen el seu model de negoci, fins i tot si aquest amenaça la democràcia.

How to Cite: Valk, M. de ., 2019. Reciclant antigues estratègies i recursos. What Remains, un projecte artístic que tracta sobre les campanyes de desinformació (re)utilitzant estratègies per retardar la regulació industrial. Artnodes, (24). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i24.3290
Publicat a 11 Jul 2019.

• EPUB (EN)