Llegir: La recerca de dades del passat a través de la cartografia artística per revisar l’espai urbà

Miscellany

María José Gutiérrez

Universitat Politècnica de València, ES
About María José

Docent a l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València (EASD), en l’especialitat de disseny gràfic. La meva trajectòria professional en sectors com la televisió i diverses agències de disseny m’ha aportat experiència en el llenguatge de la comunicació i en la resolució de projectes que barregen la programació, l’animació i el disseny. La meva inquietud i curiositat per les noves tecnologies m’ha permès emprendre projectes de recerca amb els nous llenguatges de programació i les seves diferents plataformes, en combinació amb la meva formació plàstica i artística. La cartografia experimental en l’àmbit artístic és la línia d’investigació que vaig desenvolupar tant al TFM com ara, a la meva tesi doctoral, i, especialment, el rescat de la identitat del paisatge, a la Universitat Politècnica de València.

La necessitat d’incentivar noves relacions amb l’espai és conseqüència dels efectes de la globalització i les seves directrius de mercantilització. Aquest paradigma ens ha encaminat cap a la pèrdua de l’autenticitat als territoris amb la implantació d’una urbanització optimitzada en substitució dels elements que estructuraven la ciutat, sumat a una tecnologia que ha reduït les dimensions espacials i temporals, juntament amb la seva repercussió en les relacions socials i els col·lectius d’un territori. D’altra banda, mencionem la visió interpretativa i ideològica sobre l’espai que ha tingut la història de la cartografia. Aquesta qualitat, acceptada al segle xx, pot ser una estratègia per revisar les dades del passat d’un territori com a font d’informació i possibles narratives a tenir en compte per a futures etapes de creixement més sostenible amb les singularitats d’un paisatge. La cartografia artística, en combinació amb l’ús dels mitjans digitals, pot ser una eina útil per recuperar dades d’interès i, en conseqüència, ens permet reflexionar sobre altres maneres d’habitar. En aquesta comunicació destaquem algunes intervencions cartogràfiques digitals amb investigació en la memòria i, especialment, en certs elements significatius del passat que configuraven la identitat de la ciutat de València.
How to Cite: Gutiérrez, M.J., 2020. La recerca de dades del passat a través de la cartografia artística per revisar l’espai urbà. Artnodes, (25). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3309
Publicat a 28 Jan 2020.