Llegir: «El que per a algú és soroll, per a un altre és un signe» Art, neurociència i radioastronomia

NODE 25. Dialogs Between Art and Fundamental Science (Guest Editors: M. Bello & A. Gracie)

Paola Castaño

Universidad de Cardiff, GB
About Paola

Paola Castaño es investigadora postdoctoral y ha recibido la beca internacional Newton financiada por la Academia Británica de la Universidad de Cardiff. Sus campos de investigación son la sociología de la ciencia y el conocimiento, la epistemología de las ciencias sociales, el arte y la ciencia, la sociología de la moralidad, la comunicación pública de astronomía y la exploración espacial. Actualmente está trabajando en un libro sobre el significado y las valoraciones de la investigación científica en la Estación Espacial Internacional, que investiga los campos de la física de partículas, la botánica y la investigación biomédica. Sobre la base del trabajo etnográfico que sigue el proceso de los experimentos enviados a la estación, el libro aborda los campos de la física de partículas, la botánica y la investigación biomédica. En el campo del arte y la ciencia, ha escrito acerca de un proyecto interdisciplinario con el objetivo de representar la materialidad fluida del universo, en el que participan un astrofísico, un historiador y un artista. Tiene un doctorado en sociología de la Universidad de Chicago y ha sido investigadora postdoctoral en el Museo Smithsonian del Aire y el Espacio en Washington DC, en la Universidad Libre de Berlín y en la Universidad Waseda de Tokio.

«Cogito in Space» és un projecte artístic interdisciplinari que envia «pensaments» a l’espai exterior. En el projecte, dirigit per l’artista Daniela de Paulis, participen neurocientífics, operadors de radi i radioastrònoms. Utilitzen ones cerebrals recollides pels neurocientífics en un electroencefalograma (EEG) mentre la persona escanejada observa imatges de l’univers i la Terra preses des de l’espai amb un visor de realitat virtual. Aquestes dades es converteixen en un corrent de so i, a continuació, els radioperadors els transmeten a punts del cel no marcats utilitzant el radiotelescopi Dwingeloo als Països Baixos. Aquest article explora el diàleg que Cogito ha creat entre l’art, la radioastronomia i la neurociència. Des d’una perspectiva de la sociologia de la ciència, sostinc que aquest diàleg és una reinterpretació poètica dels instruments científics utilitzats pels neurocientífics i els radioastrònoms. Amb poètica em refereixo principalment al procés de crear un conjunt de símbols que estableixen connexions entre els mons socials. Les interpretacions d’aquests símbols estan obertes i romanen en els intersticis entre l’empíric i l’especulatiu. Així, mentre es converteixen en vehicles d’expressió artística, els instruments científics tornen a interrogar-se en un nou marc de significat. Caracteritzo les idees centrals del projecte, el seu procés de disseny i la seva execució basant-me en entrevistes amb els col·laboradors del projecte; observació participant durant una presentació acadèmica i una presentació en el radiotelescopi Dwingeloo el novembre de 2018; i anàlisi documental d’informes i publicacions del projecte.

How to Cite: Castaño, P., 2020. «El que per a algú és soroll, per a un altre és un signe» Art, neurociència i radioastronomia. Artnodes, (25). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3318
Publicat a 28 Jan 2020.

• ePUB (EN)