Llegir: VJING. Estètica i política de la imatge-ambient

Miscellany

VJING. Estètica i política de la imatge-ambient

Mikel Otxoteko

Investigador independiente, ES
About Mikel

Mikel Otxoteko (Donostia, 1981) Doctor Internacional en Bellas Artes por la Universidad del País Vasco, trabaja como artista, docente universitario e investigador. En 2012 fue invitado por el filósofo y cineasta neoyorkino del No Wave Cinema, Manuel DeLanda, para realizar una estancia como investigador visitante en el Pratt Institute of Art & Design, donde participó activamente de la vida artística de Brooklyn. Su trabajo artístico ha encontrado respaldo en instituciones como Tabakalera, Centro Internacional de Cultura Contemporánea o el Gobierno Vasco. Ha realizado residencias y exposiciones en instituciones y festivales de ámbito nacional, como EIVV Festival Internacional de Video Danza, e internacionales, entre las que destacan, Tiaf London o Traverse Vidéo de Toulouse, en distintas ediciones. Paralela a su labor de profesor en el Centro Universitario CESINE, colabora regularmente con artículos para revistas especializadas en estética y pensamiento contemporáneo.

La figura del Vj o visual jockey resulta clau per a entendre l’aparició i els usos actuals del que anomenarem la «imatge-ambient», un tipus d’imatge que es produeix per a una audiència in situ, la reacció emocional de la qual repercuteix retroactivament en la pròpia producció del flux de la imatge. Resulta important parlar d’una funció associada a aquest tipus d’imatge, la d’influir sobre un ambient social per a establir una rítmica comuna. D’altra banda, aquesta rítmica coordinada influeix en la percepció de cada persona respecte del grup social que circumstancialment forma l’audiència. A partir d’arguments com els de l’historiador William H. McNeill, l’antropòleg Michael James Winkelman o l’arquitecte i teòric Iñaki Ábalos, però també sostrets de les observacions de creadors del mitjà audiovisual com Jonas Mekas, veurem com una gran aliança d’estímuls i condicions de l’ambient repercuteix sobre l’estat de consciència dels participants, apareixent aquesta idea del «nosaltres» com un vincle d’identitat. En definitiva, la recerca emplaça la pràctica del Vjing com a part de la història de l’art i dels models contemporanis de sociabilitat, tenint com a principal evidència les dimensions estètica i política de la imatge. D’aquesta manera, accedirem a una concepció de la imatge posant atenció en les aliances que estableix amb els ritmes sonors produïts pel Dj i, a més, amb tot un sistema d’estímuls ambientals i relacionals. D’altra banda, això ens porta a estendre el projecte de Gilles Deleuze, afegint als dos tipus d’imatge proposats per aquest, la «imatge-moviment» i la «imatge-temps», una tipologia diferent, amb unes funcions i uns efectes, tots dos, també radicalment diferents.

How to Cite: Otxoteko, M., 2020. VJING. Estètica i política de la imatge-ambient. Artnodes, (25). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3325
Publicat a 28 Jan 2020.

• ePUB (ES)