Llegir: Observacions sobre certes afinitats i diferències entre pràctiques estètiques i científiques

NODE 25. Dialogs Between Art and Fundamental Science (Guest Editors: M. Bello & A. Gracie)

Thomas Zummer

The European Graduate School, CH
About Thomas

Thomas Zummer es un filósofo, erudito, escritor, artista y comisario cuyas investigaciones actuales abordan las relaciones entre filosofía, tecnología y prácticas estéticas. Es director del Programa de Posgrado en Diseño [Gráfico/Información] en la Universidad Estatal Central de Connecticut y en la Facultad Regular de Filosofía en la Escuela Europea de Posgrado de Saas-Fee, Suiza. Sus publicaciones incluyen «Projection and Dis/embodiment: Genealogies of the Virtual» en Into the Light: The Projected Image in American Art 1964-1977 (Chrissie Iles, ed., Whitney Museum of American Art/Harry Abrams [reimpreso en 2015 en Moving Image, Omar Kholeif, ed., Documentos de la Serie de Arte Contemporáneo [Whitechapel/MIT Press]; «On the Notion of an Improvisitory Archive» en Biennale de l'Imagen en Mouvement 2018, Ginebra; «The Resistance of Shadows» en Ranbir Kaleka: Moving Image Works; CRASH: Nostalgia for the Absence of Cyberspace, con Robert Reynolds; «What the Hell is That?» (Beehive, 2000), una mirada experimental y humorística a la retórica de la monstruosidad cinematográfica; Portraits of Robots and Other Recent Works’; «A Matter of Shadows», en Drawing Room/Double Take: Research Monograph. Ha traducido obras de Giorgio Agamben, Michel Foucault, Jean-François Lyotard, y otros. Zummer vive y trabaja en Astoria, NY.

El 1969, Werner Heisenberg va presentar un article en un simposi promogut per la Fundació Karajan a Salzburg. El tema del simposi era la importància del coneixement científic modern (en medicina, fisiologia i física) per a l’art, la música, la pedagogia i la pràctica estètica. L’article de Heisenberg es va titular «La tendència a l’abstracció en l’art i la ciència moderns». Heisenberg va preferir evitar centrar-se en un punt de vista tècnic, a favor d’una consideració de principis o d’una «filosofia de la cultura», per preguntar si certes tendències en l’art modern, de vegades estranyes o incomprensibles, podrien tenir un fenomen similar en la ciència moderna. A Heisenberg no li preocupaven les formes o tècniques específiques de la pràctica estètica o científica contemporània, sinó que les va descriure com la seva «forma general». Resulta una posició interessant, no perquè hagi proporcionat a Heisenberg una visió necessàriament nova o privilegiada, sinó perquè, a diferència de la majoria de les discussions sobre les relacions entre l’art i la ciència, no procedeix de manera hegemònica, en què una disciplina s’annexiona i estableix la sobirania sobre una altra. En la recerca de Heisenberg, els procediments científics no van circumscriure ni van annexar l’art com a mera il·lustració, exemplar o ornament, i les pràctiques estètiques no van circumscriure ni van annexar dades científiques com a argument, justificació, evidència o autoritat. Tampoc no es va mostrar massa preocupat per tenir equanimitat o simetria en les relacions d’aquestes diverses disciplines, li interessaven certes afinitats, la possibilitat de tenir punts en comú en la pràctica de la ciència i l’art.

...el pas cap a una major generalització sempre és en si mateix un pas cap a l’abstracció o, més en concret, cap al següent nivell més alt d’abstracció; perquè el general uneix la riquesa de diversos objectes o processos individuals sota un punt de vista unitari, la qual cosa significa que, al mateix temps, ignora altres característiques considerades sense importància. En altres paraules, s’abstreu d’aquests.

És en aquest context que situaré les meves observacions sobre certes afinitats i diferències entre les pràctiques científiques i estètiques, considerant la possibilitat d’un terreny comú en termes d’abstracció, tècnica i captura (és a dir, què és el que es pretén capturar, assegurar o preservar per a ser representat).

How to Cite: Zummer, T., 2020. Observacions sobre certes afinitats i diferències entre pràctiques estètiques i científiques. Artnodes, (25). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3326
Publicat a 28 Jan 2020.

• ePUB (EN)