Llegir: Art generatiu: entre els nodes de les xarxes neuronals

NODE 26. AI, Arts & Design: Questioning Learning Machines (Guest Editors: A. Burbano & R. West)

Art generatiu: entre els nodes de les xarxes neuronals

Bruno Caldas Vianna

Universidad de Arte y Diseño de Helsinki, FI
About Bruno

Bruno Caldas Vianna vive en Barcelona y está haciendo un doctorado en la Universidad de las Artes en Helsinki en Artes Visuales y Aprendizaje Automático. Estudió Ingeniería informática pero se graduó en Estudios Cinematográficos. Tiene un máster del Programa de Telecomunicaciones Interactivas de la NYU. Crea narrativas visuales utilizando soportes clásicos e innovadores, ha dirigido cortometrajes y largometrajes, así como películas editadas en vivo, realidad aumentada, aplicaciones móviles e instalaciones. Entre 2011 y 2016 dirigió Nuvem, un laboratorio de arte rural y espacio de residencia, ubicado entre Rio de Janeiro y São Paulo, y trabajó como profesor en Oi Kabum!, una escuela de arte y tecnología de Rio hasta 2018.

Aquest article utilitza l’exposició Infinite Skulls, que es va inaugurar a París a principis de 2019, com a punt de partida per parlar sobre l’art creat per la intel·ligència artificial i, per extensió, sobre les peces d’art úniques generades per algorismes. Se centra en el desenvolupament de DCGAN, la xarxa neuronal d’aprenentatge profund utilitzada en el programa des del seu origen cibernètic. Descriu l’espectacle i el seu procés de creació, identificant elements de creativitat i tècnica, i també l’autoria d’obres basades en codi obert, en particular, Edouard de Belamy, pintura realitzada a partir de la intel·ligència artificial que es va vendre en una subhasta de Christie’s per 432.000 dòlars estatunidencs. També emmarca aquests treballs en el context de l’art generatiu, assenyalant les afinitats i les diferències, a més dels problemes de representació mitjançant procediments i abstraccions. Descriu el gran avenç de la xarxa neuronal per a les imatges tècniques, com ara la capacitat de representar categories per mitjà d’una abstracció, enlloc d’imatges en si mateixes. Finalment, tracta d’entendre les xarxes neuronals com una eina per als artistes més que com una obra d’art per se.

How to Cite: Caldas Vianna, B., 2020. Art generatiu: entre els nodes de les xarxes neuronals. Artnodes, (26). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i26.3350
Publicat a 20 Jul 2020.

• ePUB (EN)