Llegir: Outside in: exile at home, un sistema de discriminació algorítmica

NODE 26. AI, Arts & Design: Questioning Learning Machines (Guest Editors: A. Burbano & R. West)

Outside in: exile at home, un sistema de discriminació algorítmica

Annabel Castro

Universidad Autónoma Metropolitana, MX
About Annabel

Annabel Castro es artista con medios digitales. El cruce de espacios geográficos, virtuales y mentales, el trayecto como paisaje y la identidad son temas recurrentes en su trabajo. Castro recibió el apoyo PBEE del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes de México, el premio La Paz de la bienal internacional de arte SIART en Bolivia, el primer lugar en arte objeto de la tercera bienal nacional Puebla de los Ángeles en México y la comisión Territorios abiertos del centro cultural mARTadero en Bolivia. Su trabajo se ha mostrado en el festival Transmediale de Berlín y en el Museo Nacional de Etnografía y Folklore de Bolivia entre otros espacios. Estudió su doctorado en DXARTS en la Universidad de Washington. Actualmente es profesora del departamento de Arte y Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana (campus Lerma).

Outside in és una instal·lació que utilitza l’aprenentatge automàtic per reflexionar sobre la discriminació sistemàtica, ja que se centra en la detenció indiscriminada de mexicans amb herència japonesa concentrada a Morelos durant la Segona Guerra Mundial. Aquest sistema de discriminació algorítmica «trosseja» contínuament quatre pel·lícules clàssiques de ficció en una sala de projecció. Els fragments es desplacen i classifiquen utilitzant algorismes d’aprenentatge automàtic. El sistema selecciona, separa i torna a muntar els fragments en un nou ordre. Vol reflectir la sensació de ser despullats del nostre dret a estar al lloc que ens pertany. Els ciutadans detinguts durant la Segona Guerra Mundial van ser trets de casa seva, les seves pertinences van ser confiscades i se’ls va recloure únicament per tenir ascendència japonesa. I ara, quasi de la mateixa manera, les empreses de recuperació de dades realitzen representacions en baixa resolució de nosaltres mateixos partint dels enderrocs digitals que se’ns arrabassa de la nostra vida quotidiana. Aquestes peces es reconfiguren en arquetips i se’ls assigna un significat per a la presa de decisions massives. No tenim el dret o els mitjans per saber com són aquestes representacions o quin significat s’ha assignat a aquestes formes. És un privilegi reservat als dissenyadors dels processos algorítmics: ells són amos d’aquest dret i nosaltres, els ciutadans, som amos de les conseqüències. Aquest article és un estudi de cas que presenta la creació d’Outside in: exile at home com una instal·lació que utilitza l’aprenentatge automàtic i reflexiona sobre aquest tipus de discriminació sistemàtica.

How to Cite: Castro, A., 2020. Outside in: exile at home, un sistema de discriminació algorítmica. Artnodes, (26). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i26.3359
Publicat a 20 Jul 2020.

• ePUB (EN)