Llegir: Identificació, classificació i control: estrets vincles analitzats des de les pràctiques art...

NODE 26. AI, Arts & Design: Questioning Learning Machines (Guest Editors: A. Burbano & R. West)

Hugo Felipe Idárraga

Universidad de Los Andes, CO
About Hugo Felipe

Filósofo de la Universidad Nacional de Colombia y Magister en Comunicación de la Pontificia Universidad Javeriana. Interesado en temas de teoría de la imagen, visión por computador e inteligencia artificial. Actualmente estudiante de la Maestría en Humanidades Digitales de la Universidad de Los Andes.

La intel·ligència artificial (IA) està antecedida d’una història que es remunta a antics esforços per crear éssers artificials amb moviment i intel·ligència. L’objectiu d’aquest article és destacar com en aquesta història, que inclou els desenvolupaments actuals en el camp del machine learning (ML) i de les xarxes neuronals profundes (XNP), les tasques de vigilància i control, per mitjà de la identificació i classificació de persones, coses o esdeveniments del món, han estat medul·lars tant en els mites o teories sobre els autòmats, els homuncles, els androides, els robots o cíborgs, com en els diferents intents per materialitzar-los. A més, afirma que els desitjos i esforços per imaginar i crear aquests éssers no són ni innocents ni circumstancials; més aviat provenen, en gran manera, d’una visió patriarcal del món en què tot l’existent ha de ser sotmès a una vigilància que asseguri un control sobre el real. Per això recorre, d’una banda, a històries que evidenciïn el predomini d’aquestes tasques i la visió del món que s’amaga darrere d’aquestes i, d’altra banda, a pràctiques artístiques i representacions estètiques que han qüestionat el funcionament identificador i classificador de l’IA com a mitjà de vigilància i control.

How to Cite: Idárraga, H.F., 2020. Identificació, classificació i control: estrets vincles analitzats des de les pràctiques artístiques en el cor de la intel·ligència artificial. Artnodes, (26). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i26.3361
Publicat a 20 Jul 2020.