Llegir: La dimensió ambiental de les imatges. La imatge-ambient i els seus principals conceptes

Miscellany

Mikel Otxoteko

Investigador independiente, ES
About Mikel

Mikel Otxoteko trabaja como profesor en los grados oficiales de Diseño del Centro Universitario CESINE, Santander. En 2014 recibió la mención internacional con su tesis doctoral Audiovisual Arts and Neo-materialism, con invitación del cineasta Manuel DeLanda como investigador visitante en el Departamento de Arquitectura del Pratt Institute of Art & Design de Nueva York. Inmediatamente después co-coordinó el Festival Puntuetan cine + periferia y desarrolló proyectos artísticos de investigación como Dance & Drill, que se materializó en proyecciones y exposiciones multimedia en lugares como el Musée d’Art Contemporain Les Abattoirs de Toulouse, el Centre del Carme Cultura Contemporánea de Valencia o The Rag Factory en Londres. Otxoteko sitúa su práctica entre el vídeo de instalación y el cine. Su trabajo ha sido reconocido y avalado por instituciones como Rencontres Internationales Traverse Vidéo o el Centro Internacional de Cultura Contemporánea, Tabakalera. En octubre de 2020 estrenará en el festival Cinespaña de Toulouse un documental sobre la crisis del bacalao en Terranova.

A partir dels anys seixanta sorgeixen noves maneres de mostrar i percebre les imatges, en nous contextos o ambients, generalment de caràcter lúdic i nocturn. Es produeixen una sèrie de transformacions ambientals a l’entorn de la imatge que fan que la seva producció i visionat públic es tornin processos difícilment predictibles i interactius. S’ha anomenat imatge-ambient a una lògica de la imatge que troba els seus orígens en esdeveniments iniciàtics com els Exploding Plastic Inevitable produïts per Warhol i que, avui dia, gràcies en part a l’impuls de les tecnologies digitals, es popularitzen i troben nous desenvolupaments en les sessions de Dj-Vjing. Atesa la seva importància social i la seva «radical» especificitat, aquest article proposa una sèrie de conceptes que ajudaran a comprendre quin territori ocupa aquest tipus d’imatges i, sobretot, quina relació s’estableix amb la seva audiència. Alguns dels principals conceptes són: afecte ambiental, estímuls en reciprocitat i entrecos. Partint del plantejament deleuzià en la imatge-moviment i la imatge-temps, i prenent la teoria dels afectes d’Spinoza, fa un pas cap endavant per continuar desenvolupant l’univers conceptual d’aquesta particular lògica de la imatge: la imatge-ambient.

How to Cite: Otxoteko, M., 2020. La dimensió ambiental de les imatges. La imatge-ambient i els seus principals conceptes. Artnodes, (26). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i26.3380
Publicat a 20 Jul 2020.