Llegir: Cybersyn i la memòria simbòlica del paper

NODE 21.2 (Guest Editors: P. Alsina, A. Rodríguez, V. Hofman)

Cybersyn i la memòria simbòlica del paper

Diego Gómez-Venegas

Humboldt-Universität zu Berlin, CL
About Diego

Diego Gómez-Venegas es investigador y artista medial. Actualmente vive en Berlin, donde trabaja en su investigación doctoral sobre el proyecto Cybersyn en el Instituto de Musicología y Estudios de Medios de la Humboldt-Universität zu Berlin. Allí, con gran ímpetu, busca dar un giro en su carrera hacia la arqueología de medios. Hasta inicios del 2018 fue profesor asistente del Departamento de Diseño de la
Universidad de Chile, donde llevó a cabo docencia, investigación y producción artística en torno a aparatos técnicos, sus agencias y condiciones epistémicas. Diego Gómez-Venegas posee un Master of Fine Arts in Design Media Arts de la University of California, Los Angeles
(UCLA), para lo cual fue becado por la Comisión Fulbright y la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica de Chile.

Aquest assaig presenta una discussió i una anàlisi sobre el cas Cybersyn des d’una perspectiva d’arqueologia de mitjans, parant una atenció particular als desenvolupaments teòrics i metodològics plantejats pels acadèmics Friedrich Kittler i Wolfgang Ernst. En conseqüència, la discussió se centrarà en els aspectes no visuals del projecte en qüestió, deixant de banda les mirades «iconogràfiques» que fins ara han abordat aquest cas, sobretot des de les fotografies que documenten la seva sala d’operacions. De manera alternativa, proposo moure la nostra atenció cap a la xarxa de tèlex i el sistema de processament que van sostenir Cybersyn, per buscar, en els sistemes des símbols que hi van circular, la materialització del saber tècnic que caracteritza el cas i esbossar-ne així, potencialment, l’abast cultural.

How to Cite: Gómez-Venegas, D., 2019. Cybersyn i la memòria simbòlica del paper. Artnodes, (23). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i23.3175
Publicat a 11 Jan 2019.