Llegir: El teler com a màquina sensorial i de pensament. La investigació artística d’Aruma - Sandra ...

Miscellany

Valentina Montero

Universidad Finis Terrae, CL
About Valentina

Investigadora, docente y comisaria especializada en los cruces entre arte, ciencia, tecnología y sociedad. Es editora de la revista de fotografía Atlas Imaginarios Visuales, directora del proyecto PAM/Plataforma Arte y Medios e investigadora posdoctoral Conicyt/Fondecyt 3180403 en la Universidad Finis Terrae.

Aruma – Sandra De Berduccy fa més de quinze anys que investiga les tècniques tèxtils andines, no només des de la teoria i la pràctica —arriba a dominar una gran quantitat de formes tradicionals de teixit i els seus processos adjacents: tècniques de filada i tint natural—, sinó fent servir, a més, diversos mitjans i estratègies artístiques contemporànies com el vídeo, la performance, la programació i l’electrònica en general. Amb aquestes estratègies estableix diàlegs estètics, materials i conceptuals que li han permès apropar-se, observar i analitzar profundament el teler andí com un assemblage tecnològic i social d’alta complexitat en el qual participen elements que es poden analitzar des de la iconologia i l’estètica, però també des de la seva materialitat i reaccions elèctriques i químiques; la noció de codi i algorisme, i una cosmovisió que, si bé segueix viva i transformant-se, corre el risc de desaparèixer eclipsada per l’hegemonia tecnocientífica global que s’imposa d’una manera unidireccional des del començament del període modern.

El seu treball es pot llegir com una exploració contemporània sobre coneixements i pràctiques situades en un territori i cosmovisió particular, que ens serveixen com a referent per entendre les relacions entre el que avui entenem per art, disseny, ciència i tecnologia fetes un nus.

How to Cite: Montero, V., 2020. El teler com a màquina sensorial i de pensament. La investigació artística d’Aruma - Sandra De Berduccy. Artnodes, (25). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3277
Publicat a 28 Jan 2020.

• ePUB (ES)