Llegir: La recerca de dades del passat a través de la cartografia artística per revisar l’espai urbà

Miscellany

María José Gutiérrez

Universidad Politécnica de Valencia, ES
About María José

Docente en la Escuela de Arte y Superior de Diseño de Valencia (EASD), en la especialidad de Diseño Gráfico. Mi trayectoria profesional en sectores como la televisión y diferentes agencias de diseño me ha aportado experiencia en el lenguaje de la comunicación y en la resolución de proyectos que mezclan programación, animación y diseño. Asimismo, mi inquietud y curiosidad por las nuevas tecnologías me han permitido desarrollar proyectos de investigación con los nuevos lenguajes de programación y sus diferentes plataformas, en combinación con mi formación plástica y artística. La cartografía experimental en el ámbito del arte es la línea de investigación que desarrollé tanto en el trabajo de fin de máster como, finalmente, en mi tesis doctoral, en especial el rescate de la identidad del paisaje, en la Universitat Politècnica de València.

La necessitat d’incentivar noves relacions amb l’espai és conseqüència dels efectes de la globalització i les seves directrius de mercantilització. Aquest paradigma ens ha encaminat cap a la pèrdua de l’autenticitat als territoris amb la implantació d’una urbanització optimitzada en substitució dels elements que estructuraven la ciutat, sumat a una tecnologia que ha reduït les dimensions espacials i temporals, juntament amb la seva repercussió en les relacions socials i els col·lectius d’un territori. D’altra banda, mencionem la visió interpretativa i ideològica sobre l’espai que ha tingut la història de la cartografia. Aquesta qualitat, acceptada al segle xx, pot ser una estratègia per revisar les dades del passat d’un territori com a font d’informació i possibles narratives a tenir en compte per a futures etapes de creixement més sostenible amb les singularitats d’un paisatge. La cartografia artística, en combinació amb l’ús dels mitjans digitals, pot ser una eina útil per recuperar dades d’interès i, en conseqüència, ens permet reflexionar sobre altres maneres d’habitar. En aquesta comunicació destaquem algunes intervencions cartogràfiques digitals amb investigació en la memòria i, especialment, en certs elements significatius del passat que configuraven la identitat de la ciutat de València.
How to Cite: Gutiérrez, M.J., 2020. La recerca de dades del passat a través de la cartografia artística per revisar l’espai urbà. Artnodes, (25). DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3309
Publicat a 28 Jan 2020.

• ePUB (ES)